Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

In Stadscafé-restaurant 't Feithhuis kreeg je de afgelopen tijd geen rekening na het diner. De gasten mochten zelf bepalen wat ze voor hun biefstuk en nagerecht wilden betalen. Waardebepaling achteraf dus.

't Feithhuis, in hartje Groningen, deed het experiment de afgelopen twee maanden. Zo'n 300 gasten stelden zelf de prijzen vast en mochten, als tegenprestatie, op papier allerlei op- en aanmerkingen plaatsen.

Restauranteigenaar Keimpe Postema vindt nog het meest verrassend dat er geen misbruik is gemaakt van de proef. "Mensen zeiden tegen mij: durf je dat wel? Ben je niet bang dat bijvoorbeeld studenten twee euro betalen en dan weggaan? Maar niks van dat al. Gasten hebben serieus meegedaan".

Eenmalig

De uitkomst van het experiment is dat bezoekers gemiddeld 5 à 6 procent te weinig betaalden. Zo was de prijs van de mosterdsoep die door de verslaggever werd geschat op vijf euro, in werkelijkheid 6,75 euro.

Maar voor dat omzetverlies krijgt Postema heel veel waardevolle opmerkingen terug. "Wij willen toetsen of dat wat wij bieden, ook door de gasten gewaardeerd wordt voor datgene dat wij ervoor vragen. Heel simpel. En dan merken we als restaurant of we het goed doen".

Volgens 't Feithhuis was dit een eenmalig experiment. "Het wordt geen commerciële formule", zegt Postema."We hebben heel veel lessen geleerd uit dit experiment. Het daagt je uit goed te luisteren naar de klanten".

Psychologie

Universiteit Groningen is zeer geïnteresseerd in de uitkomsten. Hoogleraar marketing, Laurens Sloot: "Het heeft heel veel met psychologie te maken. Het is toch heel opvallend dat de ondernemer het vertrouwen geeft aan de klant en dat die klant er vervolgens geen misbruik van maakt. Heel interessant".

STER reclame