Veel leraren scoren onvoldoende

Aangepast

In het voortgezet onderwijs heeft 1 op de 5 leraren onvoldoende basisvaardigheden. Ze leggen niet goed uit, creëren geen goede werksfeer en betrekken leerlingen niet goed bij de les. Bij basisschoolleraren is dat 1 op de 7. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Onderwijsinspectie.

Het gaat niet alleen om beginners, maar ook om leraren die al meer dan twintig jaar voor de klas staan. Volgens de Inspectie is op veel scholen te weinig aandacht voor starters. Bovendien heerst er een taboe op het aanspreken van leraren die al lang meedraaien. Het gevolg is dat minder goed functionerende leraren aan hun lot worden overgelaten, stelt de Inspectie.

Onbevoegd

Verder hebben veel scholen vanwege het tekort aan leraren onbevoegde medewerkers voor de klas staan. Zij mogen maximaal één jaar onbevoegd les geven, maar veel scholen houden zich daar niet aan. Het gaat dan om leraren die niet de juiste diploma's hebben.

Scholen zouden volgens de Inspectie veel meer bij elkaar moeten gaan kijken om van elkaar te leren. Beginnende leraren zouden geholpen kunnen worden met een mentor. "De begeleiding kan beter", zegt Annette Roeters, de hoogste baas bij de Inspectie. "Bij de ervaren leraren helpt het om na te scholen."

De Algemene Onderwijsbond vindt het jaarverslag te kort door de bocht. "Een analyse naar achterliggende oorzaken en stevige adviezen voor verbetering ontbreken", aldus AOb-voorzitter Walter Dresscher.

STER Reclame