Voedingsmiddelenconcern Unilever gaat voor zijn producten kippen gebruiken die een beter leven hebben gehad.

Vanaf volgend jaar worden onder meer de kipknakworstjes van Unox gemaakt van kippen die meer levensruimte hebben gehad en die vrijwel geen antibiotica krijgen toegediend. Alle andere producten waarin Unilever kip verwerkt, zoals soep, ragout en noodles, volgen zo snel mogelijk.

Wakker Dier

Stichting Wakker Dier voert campagne tegen het gebruik van de zogenoemde 'plofkippen'. Die zitten in kleine ruimtes en moeten zo snel mogelijk groeien. Door overgewicht kunnen de dieren moeilijk lopen, zodat ontstekingen kunnen ontstaan waarvoor antibiotica nodig zijn.

Wakker Dier richt zich met name op McDonald's, Olvarit en Struik omdat zij volgens de stichting 'plofkippen' gebruiken.

Voedselautoriteit

Unilever zegt over te stappen op kip met één Beter-Leven-ster van de Dierenbescherming. Die groeit langzamer, heeft meer ruimte met een overdekte uitloop en heeft vanwege haar betere gezondheid geen antibiotica nodig.

De Europese Voedselautoriteit dringt er al langer bij voedingsmiddelenfabrikanten op aan om geen kippen te gebruiken die snel worden vetgemest.

STER reclame