Oranjes 'prachtig om te spelen'

Aangepast op

Ze maakte naam met het spelen van beroemde Oranje-vrouwen. Nel Kars kroop al in de huid van koningin Sophie, Anna Paulowna en koningin Emma. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze voor haar toneeljubileum opnieuw een Oranje koos: Wilhelmina.

Ter gelegenheid van haar 50-jarig toneeljubileum toert ze door heel Nederland met de komedie 'Buigen voor Oranje'. In het stuk van Ton Vorstenbosch waagt de actrice zich aan zes verschillende rollen, van Graaf Dumonceau tot de koningin.

"Het zijn prachtige figuren in de geschiedenis van de Oranjes. Koningin Sophie, Anna Paulowna, koningin Emma, het zijn fantastische vrouwen om te spelen", aldus de actrice.

Galadiner

De voorstelling gaat over de avond van 30 april 1927. In Paleis Noordeinde verzamelen de gasten zich voor een galadiner voor de 18de verjaardag van de kroonprinses, Juliana. In heel Nederland wordt dat uitbundig gevierd als een mijlpaal voor de Nederlandse monarchie.

Een van de aanwezigen is een Javaanse sultanszoon. De vraag die centraal staat in het stuk is: zal de sultanszoon buigen voor Oranje? Tijdens een epiloog van koningin Wilhelmina komt daar een onverwacht antwoord op.

Om zich voor te bereiden op haar rollen bracht Kars veel tijd door in het Koninklijk Archief. De actrice is het gewend om veel te doen voor haar voorstellingen. Zo ontwerpt ze haar eigen kostuums en het decor.

Solo-actrice

Al aan het begin van haar carrière moest Kars het alleen zien te rooien. Als enig meisje in de eindexamenklas van de Amsterdamse Toneelschool, was zij altijd de aangewezen tegenspeler. Samen met onder andere Willem Nijholt en Jules Hamel ontving zij de Top Naeff-prijs, voor de beste studenten van de Amsterdamse Theaterschool.

Ze besloot na haar opleiding verder te gaan als solo-actrice. "Ik was niet zo blij met het toneel toen. Dat was Actie Tomaat en het was allemaal niet zo vrolijk. Toen dacht ik: 'ik ga lekker alleen'. Dat was helemaal nieuw."

Dat ze na Emma en Wilhelmina zich aan een jongere koningin zal wagen, sluit Kars uit. "Moderner zal ik nooit worden, want ik heb er niet zoveel behoefte aan om mensen te spelen die nog leven."