Kartelwaakhond NMa ziet grote problemen bij de voorgenomen fusie tussen snackproducenten Buitenfood en Ad van Geloven. Buitenfood is maker van de Van Dobben- en Kwekkeboomkroketten. Ad van Geloven is het bedrijf achter de Mora-snacks.

Samen zijn ze de twee belangrijkste snackmakers van Nederland. Door een fusie zouden ze een erg sterke positie krijgen bij de verkoop aan de detail- en groothandel en restaurants. De NMa zegt dat dit kan leiden tot hogere prijzen, minder kwaliteit en minder keuze. De consument kan daarvan de dupe zijn.

Onderzoek

De NMa begint een diepgaand onderzoek en daarna wordt besloten of er een vergunning komt voor de fusie. De NMa zal nagaan in hoeverre afnemers als supermarkten en groothandels in staat zullen zijn tegenwicht te bieden als de gefuseerde bedrijven de prijzen voor de snacks verhogen.

De Europese Commissie gaf vorige maand aan dat de fusie tussen de twee snackmakers onderzocht moest worden.

STER reclame