Ontslagen fabrikant elektrische auto

Aangepast

Door economieredacteur Louis Dekker

De liefdesbaby van de elektrische auto-lobby kampt met problemen. Het bedrijf Fisker, dat vijf jaar geleden werd opgericht door voormalig Aston Martin-ontwerper Henrik Fisker, ontslaat 26 werknemers. De ingreep is nodig vanwege financiƫle problemen.

Fisker is geen traditionele autofabrikant. Het merk oogt sexy en staat met de Aston Martin-lookalike 'Karma' symbool voor de hype rond elektrische auto's. Op autobeurzen is het merk steevast de publiekslieveling. Fisker is er in geslaagd binnen een paar jaar in het rijtje Ferrari-Lamborghini-Porsche te belanden. Het is een statussymbool.

Maar het bedrijf drijft op overheidssubsidies en wacht op toegezegde miljoenen om auto's te bouwen en technologie te ontwikkelen. Bovendien heeft Fisker minder Karma's geproduceerd dan beloofd.

Ander publiek

Henrik Fisker mikt op een heel ander publiek dan Nissan met de Leaf en Opel met de Ampera. Leaf en Ampera zijn in eerste instantie bedoeld voor overheidsdiensten en bedrijven die milieuvriendelijk willen ogen. De Karma moet vooral de vermogenden der aarde verleiden. Het is de eerste 'premium plug-in electric hybrid car'.

In ons land verleidde Fisker onder meer het uithangbord van het elektisch rijden, prins Maurits. De voorzitter van het zogenoemde Formule-E-team parkeerde zijn 'groene' auto vorige week nog prominent naast 30 elektrische BMW's in Rotterdam. Prins Maurits heeft er vaak op gehamerd dat elektrische auto's sneller zullen doorbreken als ze er goed uitzien.

De problemen bij Fisker raken ook de komst van de Nina. Dit is een kleiner en betaalbaarder model dat in een gemoderniseerde GM-fabriek in Delaware zou worden gebouwd. Fisker heeft de opening van de fabriek uitgesteld. Een woordvoerder van Fisker zegt dat het bedrijf er alles aan doet om geldbronnen aan te boren.

STER Reclame