Loden Leeuw voor tv-spotje Zalando

Aangepast

De Loden Leeuw voor de irritantste tv-reclame van 2011 gaat naar een spotje van internetwinkel Zalando. Daarin levert een bezorger pakketjes van de winkel af op een nudistencamping.

Volgens het Tros-programma Radar, dat de verkiezing organiseert, ging 42 procent van de 188.000 stemmen naar dat spotje.

De reclames van de supermarkt Plus eindigden met een kwart van de stemmen op de tweede plaats. Op drie (15 procent) eindigde een koekjes-reclame van Hellema, waarin een vrouw met de deur open op het toilet zit.

Derksen irritantst

Voetbaljournalist Johan Derksen werd uitgeroepen tot irritantste bekende Nederlander in een reclame. Hij zit in een spotje van de Nederlandse Energie Maatschappij. Ook hij haalde met 49 procent verreweg de meeste stemmen.

Het is de tweede keer dat een spotje van het energiebedrijf de verkiezing 'wint': in 2009 moesten kiezers ook al niks hebben van Frans Bauer.

Opmerkelijk genoeg is Derksen het eens met de uitslag. "Het is een verschrikkelijke reclame, ik heb het puur voor het geld gedaan."

Arie Boomsma, met zijn spotje voor Douwe Egberts, werd tweede (20 procent), een schorre Kim Holland die reclame maakt voor telecombedrijf Simpel derde met 15 procent van de stemmen.

STER Reclame