Vrachtwagenchauffeurs hebben tussen 11.00 en 12.00 uur actie gevoerd op de snelweg. Ze reden niet harder dan 60 km per uur. Er deden zich nauwelijks problemen voor. De ANWB zegt dat nergens files ontstonden door de protestactie.

Alleen op de A50 en de A4 deed zich een incident voor. Op de A50 kon de politie een handgemeen tussen een getergde automobilist en enkele vrachtwagenchauffeurs maar net voorkomen door er tussenin te springen. Op de A4 belandde een vrachtwagen, vermoedelijk na een uitwijkmanoeuvre voor een colonne actievoerende vrachtwagens, in de middenberm. De vrachtwagen wordt in de loop van de middag geborgen.

Goedkope chauffeurs

De actie was een initiatief van VERN, de belangenorganisatie van kleine transportbedrijven. De actie richtte zich tegen de inzet van goedkope, slecht gekwalificeerde Oost-Europese chauffeurs in het wegtransport. Daardoor zouden Nederlandse chauffeurs moeilijker aan werk komen. Volgens VERN zijn vooral de kleine transportorganisaties de dupe van deze "oneerlijke concurrentie". Omdat de Oost-Europese chauffeurs niet goed zouden zijn opgeleid, komt bovendien de verkeersveiligheid in het geding, zegt VERN.

Behalve op de Nederlandse snelwegen werden er ook in Denemarken, Zweden en Noorwegen tussen 11.00 en 12.00 uur langzaamaanacties gehouden. Hoeveel chauffeurs in Nederland meededen aan de actie, is niet duidelijk.

Imagoschade

Transport en Logistiek Nederland was tegen de actie van de vrachtwagenchauffeurs, omdat medeweggebruikers onevenredig hard zouden worden getroffen. Het is onduidelijk wat VERN met de actie wil bereiken, zegt TLN.

Volgens TLN spreekt VERN maar voor een beperkt deel van de kleine transportondernemers. De actie zou het imago van de hele transportsector schaden. Bovendien zou VERN het aantrekken van nieuwe werknemers voor de sector dwarsbomen, omdat de actie volgens TLN zonder grote publieke steun gevoerd wordt.

STER reclame