NOS Nieuws Aangepast

Niks geen leegloop in Zuid-Limburg

Een groot huis, een grote tuin, geen 9 tot 5 mentaliteit, geen files. Je vindt het in Zuid-Limburg. Klinkt als een reclame, en dat is het ook. De campagne 'Zuid-Limburg - Bright site of Life' is op dit moment uitgebreid op radio en tv. Er is zelfs sinds 2009 een klein vestigingsoverschot van 0,27 procent. Er gaan wel meer mensen dood dan er geboren worden, dus dat heft elkaar bijna weer op, maar het beeld dat heel Limburg leegloopt, klopt dus niet. Hoe komt dat?

De bedenker van de campagne, Wim Ortjens, zegt dat uit onderzoek van de universiteit van Maastricht blijkt dat mensen vooral komen vanwege het werk of de liefde. De werkloosheid daalt in Zuid-Limburg, door de redelijk goede economie en door de vergrijzing waardoor banen ontstaan. En de groep 20-30-jarigen wordt steeds groter, mede doordat studenten in Limburg blijven.

NICIS, het kennisinstituut over Nederlandse steden, meldde eerder dit jaar al dat van de veronderstelde 'braindrain' na het afstuderen aan universiteit of hogeschool dan ook geen sprake is, er is sprake van 'brain-gain'. Met name in universiteitsstad Maastricht, maar ook in de hele regio.

Imago

Mensen gaan of in steden zoals Heerlen en Maastricht zitten vanwege de voorzieningen of juist in de kleine gemeenschappen vanwege het idyllische karakter en de rietgedekte boerderijtjes. "Elke regio heeft een imago en het imago doet mensen beslissen of ze ergens naartoe gaan. Deze regio is dus in staat om mensen aan te trekken", aldus Ortjens.

STER reclame