Winkeliers promoten 'het nieuwe winkelen'

Aangepast

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser Zes winkels aflopen voordat je nieuwe schoenen hebt gevonden: dat is ouderwets winkelen. Het past niet meer in deze tijd. Volgens 'het nieuwe winkelen' tik je op je mobiel in dat je zometeen gaat shoppen in Veenendaal, zwarte schoenen zoekt, maat 41 van merk x. Even later krijg je een sms met de mededeling: die schoenen zijn op voorraad bij winkel y.

Op die manier zouden winkeliers de nieuwe tijd moeten kunnen overleven. Want het is niet makkelijk anno 2011: de concurrentie van internet, de economische malaise, meer en meer fabrikanten die rechtstreeks aan de consument verkopen. De winkelleegstand wordt steeds opvallender. De traditionele winkelier moet het over een andere boeg gooien, zo veel is wel duidelijk.

Proef

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel start daarom in Veenendaal een proef met 'het nieuwe winkelen', om te ervaren hoe winkeliers optimaal kunnen inspelen op de veranderingen. Winkeliers in Leeuwarden, Deventer en Veldhoven starten binnenkort soortgelijke projecten.

"Consumenten veranderen. Dat nieuwe winkel- en aankoopgedrag vraagt van winkeliers een andere benadering", zegt Jan-Willem Janssen, projectleider van Het Nieuwe Winkelen. "Winkeliers waren tot voor kort vissers: je gooide een hengel uit en je zag wel wie er toehapte. Maar door de enorme concurrentie veranderen zij van vissers in jagers. Ze jagen op de potentiƫle klant."

Ideaalbeeld

Zo'n 25 ondernemers in Veenendaal behoren tot de enthousiaste kopgroep. "Veel anderen kijken de kat uit de boom", erkent Janssen. "Maar zij zullen er spoedig achterkomen dat dit de enige weg is om te overleven." Via de smartphone kan een consument straks ook te weten komen of er plek is in de parkeergarage en of er nog een mogelijkheid is voor kinderopvang. Dat is het ideaalbeeld van het nieuwe winkelen.

STER Reclame