Waarom is Call of Duty eigenlijk zo populair?

Aangepast

Dé nacht van 7 op 8 november: een nacht waar vele gamers naartoe hebben geleefd. Waarom? Vannacht komt de game Call of Duty: Modern Warfare 3 uit. Gamers noemen het ook wel een "interactieve Hollywoodfilm".

Het valt dus in de smaak en dat is bij een paar criminelen ook niet onopgemerkt gebleven. Ze pleegden nog net geen moord om de videogame te bemachtigen. In Frankrijk reden criminelen zaterdag twee vrachtwagens klem die de games vervoerden. Daarna overmeesterden ze de chauffeurs met traangas, om er met de buit vandoor te gaan. Ze gingen er vandoor met 780.000 euro aan games, meldt Le Parisien.

Waarom is het spel zo enorm populair? Het is alweer de zoveelste versie van het spel Call of Duty en iedere keer is het min of meer hetzelfde. Er zijn telkens net genoeg veranderingen om het als een nieuw spel in de markt te zetten. Het verschil? Iedere editie kent een andere verhaallijn en andere wapens. Het eerste spel speelde zich af in de Tweede Wereldoorlog, daarna gingen ze verder op de Koude Oorlog en de Vietnamoorlog.

Hetzelfde geldt voor het concurrerende spel, Battlefield 3. Dit spel komt qua verhaallijn vaak dicht in de buurt van Call of Duty, en dit spel kwam ook afgelopen maand uit. In recensies is te lezen dat het verhaal lijkt op voorgaande spellen, maar er werd toch positief gereageerd. Er zijn dan ook al meer dan 5 miljoen exemplaren over de toonbank gevlogen.

Vertrouwd

Volgens mediawetenschapper David Nieborg is het kopen van dit soort games vertrouwd. Het is duur om een spel te kopen en daarom vallen gamers graag terug op een game die ze kennen. Je zou maar 60 euro uitgeven en erachter komen dat je het spel helemaal niets vindt. Daarnaast hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden. Je kunt dus lekker gamen zonder er al te veel moeite in te stoppen.

Voor de producent geldt hetzelfde, ook voor hen is het vertrouwd. De game doet het goed, dus de naam geeft vaak een garantie voor succes. Het moet ook wel een succes worden, het produceren kost namelijk bakken met geld. Er zijn nogal wat eisen aan verbonden: de kwaliteit moet goed zijn, de beelden haarfijn en de spelers moeten makkelijk te besturen zijn. Daarom zijn de producenten al snel zo'n 20 miljoen euro kwijt, en dan is de reclame voor het product nog niet eens meegerekend.

De strijd om de eerste games gaat vanavond beginnen. Voor degenen die voor de deur van de winkel gaan liggen: kleed je dik aan. Het wordt maar 8 graden.

Door: Iris