Barbie krijgt er een paar nieuwe vriendjes bij. De Amerikaanse speelgoedgigant Mattel neemt het Brits-Amerikaanse mediabedrijf HIT Entertainment over en haalt daarmee kleuterfavorieten als Bob de Bouwer, Thomas de Stoomlocomotief en Angelina Ballerina binnen.

Mattel betaalt bijna 500 miljoen euro voor het bedrijf. Naast Barbie produceert Mattel ook populair speelgoed als Hot Wheels en Fisher Price-artikelen.

HIT produceert jaarlijks 15 uur aan korte kinderfilmpjes, die uitgezonden worden in 45 verschillende talen.

Licentie

De afgelopen jaren produceerde Mattel al speelgoed onder licentie van HIT, zoals speelgoedtreintjes van Thomas de Stoomlocomotief, die wereldwijd meer dan 100 miljoen euro opleverden.

"De bedrijven kennen elkaar goed en bedrijfskundig is dit een logische stap", zegt een van de betrokkenen bij de deal.

Merchandise

Mattel wil zijn wereldwijde netwerk inzetten om nog meer HIT-producten te slijten. Daarbij gaat het niet alleen om speelgoed, maar ook om merchandise.

Zo is meer dan de helft van alle winst die op Thomas-artikelen behaald wordt afkomstig van andere zaken dan speelgoed, bijvoorbeeld dvd's en textiel.

STER reclame