"Regeren om te overleven." Dat was het argument van Maxime Verhagen om het CDA, na een enorme verkiezingsnederlaag, het kabinet in te loodsen. We zijn nu een jaar verder en de vraag is of regeren inderdaad een goede strategie voor de partij is om te overleven.

Politiek redacteur Joost Vullings vindt dat daar weinig van blijkt. Hij wijst op de peilingen, waarin het CDA is nog onder het historisch dieptepunt van de huidige 21 zetels is gezakt.

'Aan lijntje Wilders'

"En als we naar Pauw en Witteman van gisteravond kijken", zegt Vullings, "dan zien we daar immigratieminister Gerd Leers van het CDA zitten, die via premier Rutte naar Geert Wilders wordt gestuurd om uit te praten dat hij heeft gezegd dat migranten een verrijking zijn van de samenleving."

Hij wijst erop dat dit niet bijdraagt aan de populariteit van de partij. "Zeker niet bij de achterban. Die gruwt daarvan. Het bevestigt het beeld van Leers dat hij aan het lijntje van Geert Wilders loopt."

Volgens Vullings heeft de partij al moeite om zichtbaar te zijn tussen de VVD van Rutte en de PVV van Wilders. "En dan hadden ze nog de hoop dat de PVV zou krimpen door die partij medeverantwoordelijk te maken voor het regeringsbeleid. Maar dat komt ook niet uit."

Andere koers

Het lijkt er op dat het CDA een andere koers aan het kiezen is. Dat bleek twee weken geleden bij de Algemene Politieke Beschouwingen, waarbij fractieleider Van Haersma Buma een andere toon aansloeg.

"Kijk, de focus in Den Haag ligt heel erg op de economie en de euro en Griekenland, en natuurlijk, dat vindt het CDA hartstikke belangrijk. Maar Van Haersma Buma wil meer de nadruk leggen op immateriële zaken, op de kwaliteit van de samenleving of, zoals hij het zelf noemde, op 'herstel van gemeenschap en identiteit'."

Er is nog geen sprake van een concrete politieke agenda, zegt Vullings. "Maar de denkrichting is er wel. Het is eigenlijk een soort voortzetting van de normen- en waardenagenda van Balkenende. Bill Clinton zei ooit: It's the economy, stupid. Maar daar denkt Van Haersma Buma dus heel anders over: Het is de samenleving, stommerd."

STER reclame