Een aantal bekende presentatoren van de BBC is kwaad over de nieuwe richtlijn om niet langer de aanduiding voor of na Christus te gebruiken. De richtlijn komt van de ethische specialisten van de BBC, die vinden dat de tijdsaanduidingen 'before Christ' (BC) en 'Anno Domini' (AD) niet-christenen voor het hoofd kunnen stoten en dat zou de onpartijdigheid van de BBC aantasten. De omroep roept haar medewerkers op om voortaan de aanduiding 'common era' en 'before common era' te gebruiken. Dat betekent zoveel als 'voor de algemene jaartelling' en 'na de algemene jaartelling'. Een aantal programma's, zoals University Challence en het populaire radioprogramma 'In Our Time' heeft de richtlijn al overgenomen. Tot groot ongenoegen van enkele populaire presentatoren, die de maatregel veel te politiek correct vinden .

Kernachtig antwoord

"Niemand heeft het me nog gevraagd dat te doen, en als iemand dat doet, krijgt hij een kernachtig antwoord, waarschijnlijk zo kernachtig dat jullie het niet met jullie lezers willen delen." Zegt James Naughtie vandaag in de Britse krant The Telegraph. Collega presentator John Humphrys ziet ook geen enkele noodzaak om niet langer BC en AD te gebruiken.

Ook Andrew Marr, presentator van het politieke ochtendprogramma op BBC2, is niet van plan de richtlijn over te nemen. "Ik gebruik 'voor Christus' en 'na Christus' omdat kijkers dan begrijpen wat ik bedoel.

Gewauwel van de BBC

De Londense burgemeester Boris Johnson, die een BBC-documentaire over het Romeinse Rijk heeft gepresenteerd, is verbijsterd. De verklaring die de BBC geeft voor de nieuwe richtlijn noemt hij "gewauwel van de BBC". Op zijn blog in de Telegraph roept hij zijn lezers op om bij de hoogste bazen van de BBC te klagen over de richtlijn, die hij omschrijft als "kinderachtig, laf en absurd".

De voormalige bisschop van Rochester, Michael Nazr-Ali, wijst de BBC erop dat of je BC en AD gebruikt of 'common era' en 'before common era', de referentie toch de geboorte van Jezus Christus is. Volgens Nazr-Ali bereikt de BBC met deze verandering dus helemaal niet wat ze willen bereiken.

STER reclame