De curatoren van de DSB Bank keren enkele honderden miljoenen euro's uit aan klanten die de dupe zijn geworden van het faillissement.

Dat is de uitkomst (pdf) van onderhandelingen tussen de curatoren en belangenorganisties van particulieren die te dure producten hadden gekocht.

De partijen hopen dat tijdrovende en dure procedures bij de rechter nu niet meer nodig zijn.

Vooruit

De regeling valt veel duurder uit dan verwacht. Eind vorig jaar werden de kosten geschat op ruim honderd miljoen euro.

Er waren 9000 klachten, waarvan er al bijna 1000 afzonderlijk waren geregeld.

In het bijzonder hebben de vergoedingen betrekking op koopsompolissen (pdf) die werden aangeschaft bij een hypotheek of een verzekering. Een groot deel van de in één keer vooruit betaalde premie, werd door DSB opgestreken. Gemiddeld ging 62 procent van deze storting naar de bank.

Draagkracht

De overeenkomst houdt in dat klanten de kosten die de 40 procent overschrijden terugkrijgen met 4 procent rente.

Ook worden vergoedingen betaald voor onjuiste adviezen, bijvoorbeeld als klanten meer hebben geleend dan hun draagkracht toestond.

De curatoren en belangenorganisaties onderhandelden al geruime tijd. De belangenclub van Pieter Lakeman, Hypotheekleed, is er niet bij betrokken. Lakeman stapte in juli uit het overleg.

STER reclame