U kent ze wel: die lege fabriekshallen, afgedankte pakhuizen. Ze zien er vaak niet uit. Om verdere verloedering van de wijk te voorkomen, worden ze soms omgedoopt tot zogenoemde broedplaatsen; plekken waar kunstenaars en jonge ondernemers hun creativiteit de vrije loop kunnen laten. Deel 1 van een serie over de economische betekenis van broedplaatsen.

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Al tien jaar is er nauwelijks onderhoud gepleegd. Dat is ook wel te zien aan de Beehive-bloeiplaats in Amsterdam Geuzenveld, een van de bekende Vogelaarwijken. Een oud bedrijfsgebouw zou eerst gesloopt worden om plaats te maken voor nieuwbouw, maar wegens gebrek aan geld staat het er nog steeds.

Beehive sprong ertussen en plaatste er kleine bedrijfjes: kunstenaars, maquettebouwers, schilders, meubelmakers, een smid. Oprichter van Beehive is Bart de Groot. Hij is trots op wat zijn bedrijf tot nu toe heeft bereikt: "Onze ondernemers dragen echt bij aan bloei van deze wijk".

Projecten

Beehive biedt op dit moment ongeveer tachtig bedrijfjes onderdak op drie locaties. Ze betalen allemaal een lage huur. Maar daarvoor in de plaats moeten ze wel iets voor de buurt doen. Smid Casper Prager: "Ik maak ambachtelijk gesmeden voorwerpen en publieke kunst en doe sociale projecten voor de buurt. Ik vond onlangs een oud Heras-hekwerk in de Sloterplas. Daar heb ik een doel van gemaakt. Kunnen kinderen uit de buurt op een veldje lekker voetballen".

Omwonenden, zoals George, zijn dolblij met de bloeiplaats. Hij is voorzitter van de bewonerscommissie. "Het is hartstikke leuk om al die creatieve mensen aan het werk te zien. Veel beter dan dat zo'n gebouw leegstaat. Dan worden er toch alleen maar ramen ingegooid en fikkies gestookt."

Subsidie

De gemeente Amsterdam heeft een heus Bureau Broedplaatsen. "Wij proberen betaalbare werkruimte voor kunstenaars en creatieve ondernemers in deze stad te regelen", zegt projectmanager Martijn Braamhaar. "Met subsidie zijn we bij zo'n vijftig broedplaatsen actief betrokken. Waarom Amsterdam dat doet? Omdat de gemeente ervan overtuigd is dat je dat soort creatievelingen in je stad wilt hebben."

"Naast de betekenis voor de wijk hebben ze ook hun betekenis voor de economie en op maatschappelijk niveau. Het mes snijdt aan vele kanten.'' 1,5 miljoen euro trekt de hoofdstad jaarlijks uit voor broedplaatsen.

Is dit nou zo'n typisch linkse hobby? Braamhaar: "Je kan het ook zien als een rechtse hobby. Je bent bezig om creatieve ondernemers aan het werk te krijgen en te houden. Zij vormen toch mede de motor waar de economie op draait. Wat is daar nou links aan?"

STER reclame