L'Oréal maakte Julia Roberts te glad

tijd van publicatie Aangepast

Het cosmeticaconcern L'Oréal is door de Britse reclamecodecommissie op de vingers getikt voor twee misleidende reclamecampagnes, een met filmster Julia Roberts en een met supermodel Christy Turlington.

De campagne met Julia Roberts gaat om een foundation van het merk Lancôme, die van Christy Turlington om een foundation van Maybelline. Beide merken zijn van L'Oréal.

De commissie vindt dat de foto's in beide campagnes zodanig digitaal bewerkt zijn, dat ze vrouwen een onrealistisch beeld voorspiegelen van het effect van de schoonheidsproducten. De huid van de twee vrouwen ziet er onnatuurlijk glad uit. De reclamecommissie heeft de campagnes daarom verboden.

Zelfvertrouwen

"Wij zijn ontzettend blij met de uitspraak", zegt Susan Ringwood van Beat, een Britse organisatie tegen eetstoornissen. "Het gaat hier om een zeer belangrijk punt; die superperfecte lichamen in reclamecampagnes ondermijnen het zelfvertrouwen van vooral jonge vrouwen, omdat zoiets in het echt nooit haalbaar is."

L'Oréal werd al eerder op de vingers getikt door de reclamecodecommissie, onder meer voor een mascarareclame met filmster Penelope Cruz. Zij bleek daarbij valse wimpers te dragen.

STER Reclame