Heineken klaagt concurrent Olm aan

Aangepast

Bierbrouwer Heineken heeft een kort geding aangespannen tegen concurrent Olm. Dit bedrijf uit Weesp zou stiekem eigen bier in fusten van Heineken doen en die verkopen als Heineken-bier aan caf├ęs, drankengroothandels en op Marktplaats.

Heineken vindt dat er sprake is van fraude en inbreuk op het merkenrecht. De Amsterdamse bierbrouwer eist de vaten met zijn naam erop terug en wil informatie over de afnemers.

"Wij vinden concurrentie goed, zolang die eerlijk is", zegt Heineken-drecteur Wouter Fijnaut, "en daar hoort dus niet bij het vullen van Heineken-fusten met iets dat geen Heineken is."

Hetze

Olm ontkent dat het eigen bier onder de merknaam Heineken verkoopt. Volgens directeur Mark Schneider komt er door het statiegeldsysteem, waarbij fusten rouleren tussen brouwers, wel eens bier in een fust met een ander etiket terecht, maar daar wordt dan altijd ook een sticker met 'Olm' op geplakt.

Bovendien gebeurt het door dat systeem andersom ook, zegt hij. "Heineken vult ook wel eens fusten van andere merken met het eigen bier." Hij spreekt van een hetze tegen Olm. "Heineken wil ons gewoon zo snel mogelijk van de markt hebben."

Het kort geding dient op 4 augustus.

Logo

Het is niet de eerste keer dat Heineken en Olm in de clinch liggen. Heineken dreigde vorig jaar met een kort geding omdat het logo van Olm te veel op dat van Heineken zou lijken. Het kort geding werd ingetrokken nadat Olm had toegezegd om zijn etiketten aan te passen.

STER Reclame