NOS NieuwsAangepast

Lacoste in pr-nachtmerrie door Breivik?

Het overkwam Lonsdale en Burberry al, en nu zou het imago van het kledingmerk Lacoste ook wel eens in het geding kunnen zijn. Anders Breivik, die achter de aanslagen in Noorwegen zit, is op foto's steeds te zien in een trui van Lacoste. Zo is op de rode trui die hij droeg toen hij uit de rechtbank kwam duidelijk het merkje met de krokodil te zien.

Breivik schreef er ook over in zijn manifest: Lacoste is zijn favoriete kledingmerk. En hij raadt iedereen met dezelfde ideeën aan om ook Lacoste te dragen. Waarom? Omdat je dan minder opvalt. Met Lacoste lijk je namelijk een "hoogopgeleide Europese gepensioneerde", terwijl je in goedkope kleding of een bomberjack wel eens de aandacht zou kunnen trekken.

Daar zit je dan als kledingmerk. Zou dit gevolgen kunnen hebben voor de reputatie van het merk? Lacoste wilde geen commentaar geven en zei alleen dat hun gedachten bij de nabestaanden zijn.

Betrouwbaarheid

En dat is misschien ook wel de slimste reactie, zegt Majorie Dijkstra van het Reputation Institute. "Het ligt aan de betrouwbaarheid van degene die het zegt. Niet veel mensen zullen sowieso iets aannemen van wat hij zegt." In het geval van Lonsdale waren er veel rechts-extremisten die de kleding droegen. "Zolang Lacoste niet op deze manier in het straatbeeld verschijnt, zal er niet zoveel aan de hand zijn. Ze zouden het wel in de gaten moeten blijven houden", aldus Dijkstra. "Maar de beste strategie is waarschijnlijk om er als bedrijf niets over te zeggen."

Lonsdale en Burberry

Het merk Lonsdale was in de jaren zestig kleding voor boksers. In 1979 veranderde dat toen zanger Paul Weller van de punkband The Jam het merk ging dragen. Lonsdale werd steeds populairder onder punks en later ook onder rechts-extremisten. Vanwege die associatie vertrok de grootste winkelketen die het merk hier verkocht in 2005 uit Nederland.

De reputatie van het sjieke merk Burberry werd geschaad toen het steeds populairder werd onder voetbalhooligans. De omzet daalde en er moesten flink wat marketingtrucs uit de kast getrokken worden om het imago weer op te krikken.

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl