NOS Nieuws Aangepast

Alcoholvrij bier kan en mag weer. Toch?

Was het een aantal jaar geleden not done om alcoholvrij bier te drinken, nu komt het helemaal terug. Volgens onderzoek van de Nederlandse Brouwers zijn er vorige zomer 18 procent meer drinkers bijgekomen.

"De zomer van 2010 was de omslag", zegt directeur Jan-Cees Adema. "Sindsdien hebben consumenten actief meer gevraagd om alcoholvrij bier. Producenten zijn hier in meegegaan door meer verschillende alcoholvrije bieren te produceren en ze kwalitatief ook te verbeteren." Het mag dus weer en het is ook nog eens lekkerder dan voorheen.

Iedereen, jong en oud, man en vrouw, drinkt alcoholvrij bier. Al is het wel zo dat 45-plussers meer interesse hebben in een alcoholvrij biertje dan jongeren.

Wat zegt de kenner?

Okee, de brouwers zijn het er dus over eens: alcoholvrij bier heeft een toekomst. Maar wat zegt de bieroloog ervan? Peter van der Arend, een van de vier officiële bierologen van Nederland, zegt dat het inderdaad populair is, maar dat buitenlandse producenten beter zijn in het maken van alcoholvrijbier dan de Nederlanders. Maar buitenlands alcoholvrij bier wordt maar weinig toegelaten op de Nederlandse markt. "De vraag ernaar is nog steeds niet heel erg groot, maar neemt wel toe. Maar voor de echte liefhebber is het echte bier natuurlijk het beste", aldus Van der Arend. Onder bierkenners is het nog steeds not done om alcoholvrij te drinken.

Dat vindt ook tweederde van de bierdrinkers, omdat het niet hetzelfde smaakt als echt bier. 41 procent van de bierdrinkers vindt dat alcoholvrij bier nog steeds een slecht imago heeft. 29 procent van de niet-drinkers vindt dat ook.

Redenen om op alcoholvrij over te gaan: voor mannen is dat vooral als ze de BOB zijn en na het sporten. Vrouwen doen het als BOB en tijdens de zwangerschap. Toch wordt er niet specifiek reclame gemaakt gericht op jongeren of op het gebruik in het verkeer. "Dat zou een verwarrende boodschap opleveren", zegt bierbrouwer Grolsch. "Omdat we bierconsumptie op die momenten dan weer zouden aanprijzen."

Door: Helen

STER reclame