'Halbe de Sloper' achter advertentie NYT

tijd van publicatie Aangepast

Een van de kunstenaars die achter de advertentie van gisteren in de New York Times zit, is iemand die zich 'Halbe de Sloper' noemt. Die naam verwijst naar staatssecretaris van cultuur Halbe Zijlstra. In de advertentie werden buitenlanders met de tekst 'Do not enter the Netherlands. Cultural meltdown in progress' opgroepen om Nederland te mijden, vanwege de "culturele kaalslag" die Zijlstra volgens de groep wil plegen.

In het NOS Radio 1 Journaal sprak het anonieme lid van de groep over de motieven achter de advertentie. "We verbaasden ons over de stilte in Nederland over de bezuinigingen", vertelt hij. "Die zijn in onze ogen draconisch en disproportioneel".

Aantrekkelijk

De groep heeft voor een advertentie in een buitenlandse krant gekozen om hun schrikbeeld duidelijk te maken. "Waarom zou je als buitenlandse toerist of buitenlands bedrijf nog naar Nederland komen als hier geen cultuur is?", vraagt 'De Sloper' zich af. "Cultuur maakt een land aantrekkelijk voor mensen om er te komen en te wonen."

'De Sloper' en de andere kunstenaars hebben naar eigen zeggen "enorm veel" reacties gehad op de advertentie. "Onze mailbox stroomt vol met reacties van mensen uit Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, noem maar op."

'Desastreus'

De groep geeft toe dat de advertentie niet goedkoop was. "Maar wij vonden dat er echt reuring moest komen. Want als dit beleid wordt uitgevoerd, is dat desastreus voor de cultuursector in Nederland."

STER Reclame