Groep claimt plaatsen advertentie NY Times

tijd van publicatie Aangepast

De mysterieuze advertentie in de New York Times van gisteren is geplaatst in opdracht van Halbe de Sloper, claimt het groepje Nederlandse kunstenaars dat onder die naam protesteert tegen de cultuurbezuinigingen. Halbe de Sloper zegt dat meer dan honderd boze mensen uit de kunstwereld hebben meebetaald aan de advertentie.

Prijs is geheim

Halbe de Sloper wil niet zeggen hoeveel de advertentie hem gekost heeft: "Ik vind dat niet netjes naar de Times toe. Het gaat niet goed in de advertentiemarkt, dus als je het slim speelt kun je een redelijke prijs krijgen, maar de prijs die wij hebben betaald is niet conform de marktwaarde."

De plaatsing van de advertentie had nog wel wat voeten in de aarde: "In eerste instantie wilden we alleen de twee belangrijkste zinnen in de advertentie zetten: 'Do not enter the Netherlands' en 'Cultural meltdown in progress'. Dat mocht niet van de Times, omdat hun lezers het dan niet zouden begrijpen". Halbe besloot toen wat uitleg in een heel klein lettertype onderaan de advertentie te zetten.

Prepaidkaart

Het groepje kunstenaars wilde geen afzender onder de advertentie. Ook dat viel niet in goede aarde bij de Times: "Ik zei dat we anoniem wilden blijven, en toen zei die vent van de Times: 'Er moet een naam bij. Van mijn part zet je er Disgruntled (ontevreden) Dutch Artists onder'. Dat hebben we toen maar gedaan." Ook moest er per se contactinformatie in de advertentie: "Ik heb toen een prepaidkaart gekocht, en dat telefoonnummer maar in de advertentie gezet."

Maar waarom niet gewoon tekenen met het alias wat je al vaker gebruikt, Halbe de Sloper? "We wilden alles anoniem doen. Dit moest geen pr stunt voor Halbe de Sloper worden en we waren bang dat de focus dan teveel op ons alias Halbe zou komen te liggen. Het gaat niet om Halbe de Sloper, het gaat om die topcellist, het meisje van zeven dat balletdanseres wil worden, en die hiphopper met ambities: die mensen zijn Halbe de Sloper. Dat zijn de mensen die worden geraakt door de cultuurbezuinigingen."

Geen instelling

De reden dat Halbe nu toch op de voorgrond treedt als initiatiefnemer is simpel: "Er gaan ineens verhalen rond over dat er specifieke instellingen achter de advertentie. Dat is gewoon niet waar." Volgens Halbe is het belangrijk dat iedereen weet dat deze advertentie door heel veel boze burgers is betaald, en niet door een instelling: "Het gaat om het belang van kunst in de breedste zin van het woord. Dit gaat niet over een enkele instelling die geen subsidie meer krijgt. Het gaat om ontzettend veel kunstenaars en kunstliefhebbers".

Door: Suse