NOS Nieuws

Toezichthouder trekt 0906-nummers in na klachten over hoge kosten

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft na een controle 163 telefoonnummers ingetrokken die bellers doorschakelden. Het gaat om 0906-nummers die bellers tegen betaling doorschakelen naar gratis 0800-nummers. Volgende week trekt de ACM nog 250 nummers in die onterecht gebruikmaken van de 0906-nummerreeks, omdat ze geen dienst aanbieden.

Sinds vorig jaar zijn de regels voor het gebruik van 0906-nummers op verzoek van de ACM aangescherpt. Deze nummers mogen alleen nog worden gebruikt voor diensten, en niet voor het doorschakelen naar gratis telefoonnummers.

Dure telefoongesprekken

De ACM ontving regelmatig klachten over betaalde doorschakelnummers. Voor veel consumenten was het niet duidelijk dat er een gratis alternatief bestond of dat er überhaupt betaald moest worden.

Bedrijven met 0906-nummers maakten slim gebruik van Google, zegt Annemarie Sipkes van de ACM. "Als je bijvoorbeeld op zoek was naar het nummer van de Belastingdienst, kwamen dit soort nummers helemaal bovenaan in je zoekresultaten. Vaak kies je het eerste nummer dat je tegenkomt."

Veel mensen werden dan verrast met een hoge telefoonrekening. Volgens Sipkes liepen de kosten van sommige gesprekken op tot 30 tot 40 euro. "Soms werd er gewoon een euro per minuut gerekend. Als je een tijdje in de wacht staat, ben je zo veel geld kwijt."

Blijven opletten

Inmiddels heeft de ACM alle 0906-nummers gecontroleerd, maar de autoriteit adviseert consumenten om alert te blijven bij het bellen van een betaald nummer. Controleer welke dienst wordt aangeboden, wat de kosten zijn en wie de aanbieder is. Verdachte informatiediensten kunnen worden gemeld bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl