ANP
NOS NieuwsAangepast

Deskundige wil extra controles van oude tunnels na problemen in Friesland

Zeker tien tunnels in Nederland moeten volgens een Delftse hoogleraar extra gecontroleerd worden omdat daar wel eens dezelfde problemen zouden kunnen ontstaan als bij de Prinses Margriettunnel in Friesland.

De A7 tussen Sneek en Joure werd vorige maand gesloten omdat de tunnelbak omhoog bleek te zijn geduwd door grondwater. Waarschijnlijk is er roest ontstaan aan de stalen ankers onder het wegdek die de bak op zijn plaats moeten houden.

Wout Broere, hoogleraar ondergronds bouwen aan de TU Delft, legt uit dat tunnel-ankers tegenwoordig van beton worden gemaakt en een stalen kern hebben, waardoor ze veel minder roestgevoelig zijn. Er zijn nog ongeveer tien andere tunnels in Nederland met de oude constructie en die zouden beter gecontroleerd moeten worden, vindt de professor.

Broere wijst op de sluiting van de Vlaketunnel in Zeeland in 2010, waar het wegdek ook omhoog kwam als gevolg van schade aan de ankers. "Vóór de Prinses Margriettunnel had ik gezegd dat dat een incident was. En hoewel er verschillen zijn tussen de tunnels, zou ik dat nu niet meer zeggen. Dit is geen toeval."

Voor automobilisten die dagelijks door de tunnel op de A7 rijden zijn de gevolgen van de afsluiting groot:

Snelweg A7 blijft nog zeker half jaar dicht: 'Balen, dit is echt niet leuk'

Controle van tunnels gebeurt nu door simpelweg te kijken of het wegdek nog op z'n plek ligt. Een medewerker van Rijkswaterstaat loopt door de tunnel om te kijken of er drempels zijn ontstaan die kunnen wijzen op loslatende delen. Volgens Broere volstaat een dergelijke inspectie niet.

"Een uitgebreide inspectie betekent het blootleggen van de ankers en dat betekent het verwijderen van het wegdek en het beton. Dat is een zeer overlastgevende inspectie", aldus de professor. Als tussenweg stelt Broere voor sensoren te plaatsen die de bewegingen van de tunnel en de tunneltoeritten monitoren.

Bij de Prinses Margriettunnel in Friesland heeft Rijkswaterstaat 10.000 grote zandzakken op het wegdek geplaatst om te voorkomen dat het asfalt verder omhoogkomt. Hoe de schade daar precies is ontstaan, wordt nog onderzocht. Totdat dat onderzoek is afgerond, trekt de dienst geen bredere conclusies over andere tunnels

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl