Een vestiging van Jan Linders in Drunen
NOS NieuwsAangepast

Supermarkt Jan Linders verdwijnt, meeste vestigingen worden Albert Heijn

Supermarktketen Jan Linders, die vooral vestigingen heeft in het zuiden van het land, verdwijnt. De meeste winkels worden omgebouwd tot een Albert Heijn. De supermarktketen, die in 1963 werd opgericht, wordt een zogeheten franchisenemer bij Albert Heijn en houdt daarmee wel de zeggenschap over de winkels. Ook tien al bestaande AH-winkels worden door het franchisebedrijf overgenomen.

In een persverklaring zeggen de twee bedrijven dat het distributiecentrum van Jan Linders in Nieuw-Bergen wordt overgenomen door Albert Heijn. In de winkels en in het distributiecentrum verdwijnen geen banen.

Elf van de 63 winkels van Jan Linders zijn niet betrokken bij de deal en worden verkocht aan een andere partij. Onduidelijk is nog welke supermarktketens daarvoor interesse hebben.

Digitalisering en klantverwachtingen

Volgens topman Moolenschot van Jan Linders is de stap nodig vanwege de "verregaande digitalisering en snel veranderende klantverwachtingen", waardoor forse investeringen nodig zijn. Op het hoofdkantoor van Jan Linders verdwijnen wel banen, maar onduidelijk is nog hoeveel. Het kantoor blijft in afgeslankte vorm wel bestaan. De Autoriteit Consument en Markt moet nog wel akkoord gaan met alle veranderingen.

Supermarktdeskundige Laurens Sloot, van de Rijksuniversiteit Groningen, noemt de stap heel interessant en niet eerder gezien in de supermarktbranche. In voorgaande gevallen werden supermarktketens opgekocht, in dit geval houdt Jan Linders de zeggenschap, maar dan onder de naam van Albert Heijn.

"Jan Linders kennende hebben ze alle ruimte gekregen om regionale keuzes te maken", zegt Sloot. "Bijvoorbeeld met hun eigen brood of met het zuurvlees. Het is een zeer geliefde formule in het zuiden van het land."

Steeds minder supermarkten

Het aantal supermarktketens neemt de laatste jaren steeds verder af. Vorig jaar werd Deen verkocht aan Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt. Ook besloten supermarktketens Plus en Coop te gaan fuseren. In 2019 sloten de laatste filialen van Emté en eerder al verdwenen ketens als C1000, Edah en Super de Boer uit het Nederlandse supermarktlandschap.

Dat de Limburgse supermarktketen nu verdwijnt, begrijpt Sloot wel. "Je ziet dat supermarkten de prijzen niet voldoende kunnen verhogen om de marges op orde te houden, terwijl ze wel allemaal bezig moeten zijn met het doorontwikkelen van e-commerce of gemechaniseerde of gerobotiseerde distributiecentra. Dat zijn zaken waarvoor je dan te klein gaat worden. Ze zoeken nu het beste van twee werelden."

Niet minder aanbod

Albert Heijn groeit met de overname verder door. Het Zaanse supermarktbedrijf is veruit de grootste supermarktketen van Nederland, met een marktaandeel van 35,9 procent in 2021. Daarna volgen Jumbo en Lidl, blijkt uit gegevens van marktonderzoeker NielsenIQ.

Sloot vindt niet dat het aanbod voor de consument nu minder wordt. "Stel je hebt nu een Plus en een Jan Linders in je dorp, dan heb je straks een Plus en een Albert Heijn. En kijk eens welke formules erbij komen: Flink, Getir, Hello Fresh, Ekomenu, Crisp. In het traditionele segment zie je niet dat winkels verdwijnen, maar wel fuseren. En aan de randen van de supermarktbranche zie je allerlei nieuwe initiatieven ontstaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl