Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Nederlanders geven per jaar zo'n één miljard euro uit aan cadeaubonnen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt echter dat consumenten die bonnen nog weleens vergeten. Ze komen onderin een la terecht of tussen kranten. Per jaar worden tienduizenden bonnen met een geschatte waarde van vijf miljoen euro niet verzilverd. Papieren cadeaubonnen zijn vaak een beperkte tijd geldig. De Consumentenbond roept daarom mensen op om verlopen cadeaubonnen naar de bond op te sturen. "Wij zullen dan proberen deze bonnen alsnog te verzilveren bij de bedrijven die de bonnen hebben uitgegeven. De opbrengst willen we schenken aan een goed doel", aldus de bond. Consumenten kunnen tot eind juni meedoen aan deze actie.

Plastic cadeaukaart

Overigens zal het probleem van 'verlopen cadeaubonnen' de komende jaren kleiner worden. Steeds meer bedrijven vervangen de papieren cadeaubon door een plastic cadeaukaart. "En voor elektronisch geld gelden andere regels. Zo'n kaart behoudt altijd zijn waarde", zegt de Consumentenbond.

Een ander voordeel is dat je een cadeaukaart van bijvoorbeeld 20 euro niet meer in een keer hoeft te besteden. Kleinere bedragen worden er gewoon van afgeschreven. "De klant kan later terugkomen om de rest van het bedrag te besteden."

VVV-cheque

Volgens Marc Gommers van ict-bedrijf TCS, geven we in Nederland, inclusief bloemen en sterke drank, jaarlijks zo'n zeven miljard euro uit aan cadeautjes. Gommers: "Daarvan gaat een zevende deel op aan bonnen." TCS beheert de kassasystemen waarmee cadeaukaarten worden op- en afgewaardeerd.

De markt van cadeaubonnen, papier en plastic samen, groeit jaarlijks met zo'n tien procent. Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft wel een eigen cadeaubon, variërend van de ANWB tot Intratuin en de sauna op de hoek. Overigens blijft de VVV-cheque het populairst, gevolgd door de boekenbon.

STER reclame