Reizigers in het openbaar vervoer raken verstrikt in een woud aan regels en kortingen bij verschillende vervoerders. OV loket, de ombudsman voor reizigers in het openbaar vervoer, ontving het afgelopen kwartaal meer dan honderd klachten van reizigers die er niets van snapten.

Volgens OV loket is dat het topje van de ijsberg. Wat in de ene regio (bij de ene vervoerder) wel geldt, geldt in de andere niet.

Vooral de ov-chipkaart leidt tot verwarring. Op sommige plaatsen kun je nog met de strippenkaart reizen, maar een regio verderop is de chipkaart verplicht. Passagiers die van de ene naar de andere regio gaan, weten daardoor niet waar ze aan toe zijn.

Regie

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is niet van plan de regie over de ov-chipkaart naar zich toe te trekken. De minister vindt dat de ov-bedrijven, de gemeenten en provincies zelf de problemen moeten oplossen.

"Ik vind niet dat je bij elk probleem onmiddellijk moet zeggen, dan trekken we het maar weer naar het Rijksniveau en dan nemen we het over", zegt Schultz. "Ik denk dat de gemeenten en provincies het heel goed zelf kunnen. Als ze georiënteerd zijn op de reiziger, dan houden ze daar ook rekening mee", zegt Schultz.

Zwart

Er zijn grote verschillen in het soort incheckpalen voor de ov-chipkaart. Op sommige plaatsen krijgt de reiziger zijn saldo te zien, op andere plaatsen wordt hij alleen maar "goede reis" gewenst.

Zelfs binnen een vervoersregio kunnen verschillende incheckpalen in gebruik zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval op het CS in Amsterdam. Daar staan palen van NS en GVB naast elkaar, waardoor reizigers vaak bij de verkeerde paal inchecken en op hun eindbestemming erachter komen dat ze niet meer kunnen uitchecken en dus feitelijk zwart hebben gereisd.

Als je door dit soort misverstanden geld terug wilt hebben, blijkt dat elke vervoerder weer zijn eigen, vaak ingewikkelde, procedures heeft. Volgens het OV loket is het hoog tijd dat de vervoersbedrijven een centraal (digitaal) punt in het leven roepen waar klanten hun geld terug kunnen vragen, als ze bijvoorbeeld vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart.

Voordeelurenkaart

Kortingen maken het er ook niet duidelijker op. In veel regio's kan soms voordelig worden gereisd, maar wie met de ov-chipkaart van de ene regio naar de andere reist, krijgt die kortingen niet.

Iets soortgelijks geldt voor de voordeelurenkaart van de NS. Die geldt sinds de ov-chipkaart niet meer in lijnen van Connexxion, Syntus en Veolia. Arriva heeft dit sinds 1 mei aangepast. De treinvervoerders zijn overigens aan het praten over het gelijktrekken van de kaarten zodat je straks niet langer hoeft in- en uit te checken tussen een NS-trein en een regiotrein.

Het is voor het eerst dat OV loket dit soort klachten op een rijtje heeft gezet en heeft uitgesplitst naar vervoersregio. Het OV loket werd in 2008 opgericht en verwerkt klachten van reizigers die door de vervoerders niet afdoende worden geholpen.

STER reclame