NOS NieuwsAangepast

Wel door scanner, niet door metaaldetector op Schiphol: risico of niet?

Als je tegenwoordig op het vliegtuig stapt op Schiphol, heb je kans dat je door een securityscanner moet. Dat is een scanner die werkt met millimeterstraling en gedetailleerd kan 'zien' wat iemand op zijn of haar lichaam draagt. De apparaten staan al langer op Schiphol, maar kwamen in het nieuws toen het Europees Parlement vorige week instemde het het plaatsen van de scanners op alle Europese luchthavens.

Tot zover weinig bijzonders. Ware het niet dat fysicus Paul Planken, in reactie op vragen van ons over die scanner, aangaf dat er toch iets raars in het geheel zit. Hij vertelde namelijk dat de passagiers die door de scanner zijn gegaan, van Schiphol niet meer door een metaaldetector hoeven. "Je zou toch verwachten dat de scanner een aanvullende maatregel is voor de veiligheid", aldus Planken. "Het is theoretisch mogelijk om met metalen voorwerpen door de scan te lopen. Die zou je in een lichaamsholte kunnen stoppen." Ook een woordvoerder van beveiligingsspecialist BAVAK bevestigt dat de scan geen metalen voorwerpen in het lichaam kan 'zien'.

Nationale veiligheid

We bellen Schiphol. Een woordvoerder vertelt dat passagiers inderdaad niet door de scan én de metaaldetector hoeven. Op de vraag of passagiers dan niet metalen voorwerpen in lichaamsholtes kunnen stoppen "gaan ze liever niet in". Een andere woordvoerder zegt even later dat het een "kwestie van nationale veiligheid is". Ook wordt benadrukt dat er allerlei verschillende securityprocedures lopen op de luchthaven. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding bevestigt het verhaal van de scanners, maar wil verder niks zeggen.

Hoewel het een opmerkelijk verhaal is, is de belangrijkste vraag -hoe groot is het risico dat iemand met een metalen voorwerp in zijn 'holtes' door de beveiliging van de luchthaven komt- nog niet beantwoord. En daarop krijgen we geen eenduidig antwoord. Er wordt flink getwijfeld aan het risico en over de vraag wát je dan precies kwijt zou kunnen. Terrorismedeskundige Glenn Schoen zegt weinig zicht op de materie te hebben, maar denkt dat het geen groot risico zal opleveren. Ook luchtvaartdeskundige Benno Baksteen ziet het zo'n vaart niet lopen. "Je kan nooit alles 100 procent beveiligen."

Risico

Nieuws of niet? Met in het achterhoofd de strenger geworden beveiliging op Schiphol lijkt het vreemd dat een nieuw apparaat een nieuw risico -hoe klein dan ook- oplevert. Tegelijkertijd kunnen we ons vinden in het verhaal van de deskundigen die de risico's laag inschatten. Maar de opmerking "dit is een kwestie van nationale veiligheid", die blijft onze nieuwsgierigheid triggeren. Wat denk jij? Discussier hieronder mee.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl