'Mobieltjes zijn probleem in de klas'

Aangepast

Scholen weten niet hoe ze met het mobiele telefoongebruik van leerlingen moeten omgaan. Dat blijkt uit onderzoek van de Academie voor Media en Maatschappij onder 120 scholen.

Twee op de drie leerlingen gebruikt de telefoon tijdens de les wel eens om muziek te luisteren, spelletjes te spelen, sociale media te gebruiken of iets op te zoeken op internet.

Naïviteit

"Een docent is geen politieagent, we vinden dat het wel of niet meenemen van mobieltjes naar school de verantwoordelijkheid is van de ouders en later van de leerlingen zelf", zegt een havo-directielid in het onderzoek.

Een leraar Duits aan het vwo: "Ik ga geen mobieltjes afpakken omdat ik dan een conflict in de klas heb en ik liever wil lesgeven".

Volgens Liesbeth Hop, woordvoerster van de Academie voor Media en Maatschappij, begint het probleem al bij de naïviteit van het Nederlandse onderwijs. "Ze zijn onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones", zegt ze.

Hop stelt dat het hoog tijd is dat scholen beleid ontwikkelen dat aansluit bij de huidige mediaontwikkelingen en tijdgeest. "Ook basisscholen moeten aan de bak, omdat de gemiddelde leeftijd waarop kinderen een eerste mobiele telefoon gaan gebruiken blijft dalen."

Digitaal pesten

Smartphones worden niet alleen gebruikt voor spelletjes of muziek, maar ook om medeleerlingen of leraren te pesten. Van de ondervraagde scholieren zegt 42 procent wel eens aan digitaal pesten te hebben meegedaan.

Daarbij worden bijvoorbeeld opnames gemaakt van medeleerlingen of leraren die op internet worden gezet. Soms worden docenten ermee gechanteerd, om hogere cijfers af te dwingen.

"Ik ken jongens die de leraren-wc's ingaan en dan hun mobieltje over de deuren steken en foto's maken. Voor de lol, omdat een docent toch nooit zo snel een wc uitkomt", vertelt een havo-leerling in het onderzoek van de Academie voor Media en Maatschappij.

Of: "Een collega van mij zit nu ziek thuis. Ze is overspannen omdat ze het niet meer aankon. Er circuleerden allerlei filmpjes van haar lessen, waarin zij zwaar op haar huid werd gezeten", aldus een vmbo-docent Nederlands.

Zelf bepalen

Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs laat weten dat het aan de scholen zelf is om te bepalen hoe ze met het gebruik van mobieltjes op school omgaan. Minister Van Bijsterveldt wijst erop dat scholen informatie over mediagebruik onder jongeren kan vinden op de website mediawijzer.net.