ANP
NOS Nieuws

Reizigers vragen massaal geld terug van NS

De NS schroeft de klantenservice op omdat reizigers in groten getale vergoedingen aanvragen. Vandaag ligt bijna het volledige treinverkeer plat door een staking. Reizigers lopen daardoor vertraging op of moeten uitwijken naar alternatief vervoer. De kosten hiervoor kunnen bij NS worden geclaimd.

Wel duurt het sowieso langer dan een maand voordat het geld op de rekening staat van de reiziger, zegt NS: vanwege de stakingen is het erg druk en de verwerking van de aanvragen kost tijd. "Dat komt bijvoorbeeld ook omdat je een bewijs moet overhandigen als je zegt dat je kosten hebt gemaakt voor vervangend vervoer. Dat moet allemaal worden gecheckt."

Een NS-woordvoerder zegt dat de pagina met de stakingsregeling "zeker goed wordt gevonden". Aantallen wil hij niet noemen. "Maar het staat prominent op de voorpagina. We realiseren ons namelijk goed dat mensen met de trein willen maar dat nu niet kunnen. En dit verzacht de pijn iets. Dat daar voor ons kosten aan zijn verbonden, snappen we."

De Consumentenbond zegt dat het goed is dat reizigers worden geattendeerd op de stakingsregeling. "Het is ze vrij gemakkelijk gemaakt. Alle begrip voor de stakingen, maar het is ook heel vervelend voor reizigers want zij zullen een alternatief vervoersmiddel moeten regelen. Daar zit je dan met je trajectkaart."

Zaterdag praten de bonden en de spoorvervoerder weer verder over de cao. Komen ze er ook dan niet uit, dan volgen er komende dinsdag en donderdag nieuwe stakingen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl