NOS NieuwsAangepast

Air France-KLM maakt weer winst, voor het eerst sinds uitbreken corona

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal weer winst gemaakt, van in totaal 324 miljoen euro. Dat is voor het eerst sinds het uitbreken van het coronavirus. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte het bedrijf nog een verlies van 552 miljoen euro.

Binnen de groep boekte KLM afgelopen kwartaal een operationele winst van 262 miljoen euro. In het eerste kwartaal was dat 3 miljoen euro. Air France maakte in het eerste kwartaal nog een verlies van 363 miljoen euro. Afgelopen kwartaal maakten ook de Fransen weer winst: 133 miljoen euro.

De vraag naar vliegtickets nam enorm toe. Het luchtvaartbedrijf vervoerde bijna 23 miljoen passagiers in april, mei en juni. Dat is ruim 224 procent meer dan eind vorig jaar. Daarmee ontstonden ook problemen: lange rijen op schiphol, annuleringen en achtergebleven koffers.

Lange rijen

"Het is een perfect storm", zegt de nieuwe president-directeur van KLM Marjan Rintel over de afgelopen periode. 1 juli volgde zij Pieter Elbers op. "Ik probeer alle problemen te tackelen die ik tegenkom en ook nog eens kennis te maken met het bedrijf en te luisteren en te horen en te zien wat er leeft en wat er speelt", zegt ze.

"Wij vinden het zelf natuurlijk ook ongelooflijk vervelend dat de service voor onze klanten op dit moment niet op het niveau is zoals verwacht, en dat we al weken kampen met lange securityrijen, problemen in de bagagekelder en een breed arbeidsmarkttekort."

Vorige week was er een storing in het bagagesysteem waardoor er duizenden koffers op de luchthaven waren achtergebleven. Gisteren zijn al die koffers weer bij hun eigenaren terechtgekomen, zegt Rintel.

Krimp Schiphol

Een andere uitdaging voor het bedrijf is de krimp van het aantal vliegbewegingen op Schiphol. Het kabinet heeft eind juni bekendgemaakt dat Schiphol moet krimpen. Het maximumaantal vluchten wordt verlaagd van 500.000 naar 440.000 vanwege geluidsoverlast. Al zeven jaar overtreedt Schiphol de wet door de "handhavingspunten voor geluidsoverlast" te overschrijven, erkende minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat.

Die krimp raakt KLM in het bijzonder omdat de luchtvaartmaatschappij een groot deel van die bewegingen voor zijn rekening neemt. "Een reductie van het aantal vliegtuigbewegingen zal mogelijk scherpe en moeilijke keuzes van de onderneming vragen", schreef Harbers aan de Tweede Kamer.

Die keuzes heeft KLM nog niet gemaakt, zegt Rintel vandaag, omdat het voor het bedrijf niet duidelijk is waar het getal van 440.000 op gebaseerd is. "Daar gaan we ons in verdiepen, en daarmee houden we natuurlijk rekening met wat dat betekent voor verduurzaming en wat dat betekent voor omwonenden. Maar we willen wel ook zelf weten en onderzoeken of er ook minder ingrijpende acties mogelijk zijn met hetzelfde resultaat en daar gaan we over in gesprek. Want we willen eerst de feiten weten."

Het ministerie laat weten dat het getal van 440.000 vaststaat, maar dat over de verdere uitwerking en uitvoering van het plan wordt gesproken met Schiphol, omwonenden en luchtvaartmaatschappijen waaronder KLM.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl