Nederlandse tanktoeristen in het Duitse Gronau in 2021
NOS Nieuws

Duitse accijnsverlaging maakt prijsverschil met Nederland een van grootste in EU

Het benzineprijsverschil aan de Nederlands-Duitse grens wordt weer een van de grootste van de EU. Aan slechts vier andere grenzen is de kans op tanktoerisme groter, blijkt uit Europese data. Pomphouders proberen de discussie rond een nieuwe accijnsverlaging in Nederland aan te zwengelen.

Op een kaart van de Europese Commissie is te zien dat het prijsverschil aan onze oostgrens deze week nog relatief klein is. De kaart gaat voor Nederland uit van een gemiddelde prijs van 2,23 euro per liter Euro 95. Bij een Duitse pomp zou een automobilist 8 cent minder betalen.

Maar vanaf 1 juni verlaagt Duitsland de accijns op benzine met 30 cent per liter, waardoor het verschil fors toeneemt. Het Duitse parlement keurde die accijnsverlaging deze week goed.

Verschillen tussen landen (bron: Europese Commissie)

grens prijsverschil
Griekenland-Bulgarije 67 cent
Oostenrijk-Hongarije 55 cent
Kroatië-Hongarije 55 cent
Slowakije-Hongarije 54 cent
Nederland-Duitsland 38 cent

Het verschil tussen Nederland en Duitsland was de laatste 17 jaar niet zo groot, becijferde omroep Gelderland.

"Feitelijk kan je niet concurreren met Duitsland op brandstofprijs", zegt Tim Schoenmakers van de Belangenvereniging Tankstations (BETA). Schoenmakers maakt zich zorgen om klantenverlies voor de pomphouders aan de grens. "De klant kijkt naar de prijs en gaat ergens anders heen."

Nederlandse brancheorganisaties grepen de Duitse verlaging dan ook aan om ook hier de politiek warm te maken voor een nieuwe accijnsverlaging. Op 1 april verlaagde ook de Nederlandse overheid de benzineaccijns al met 17 cent per liter.

'Rijken profiteren'

Een breed palet aan economen wees er toen op dat accijnsverlagingen en belastingverlagingen op energie geen effectieve manier is om de pijn van de hogere energieprijzen voor de laagste inkomens te verlichten. "Het kabinet bereikt hiermee vooral de midden- en hoge inkomens", zei bijvoorbeeld ING-hoofdeconoom Marieke Blom destijds tegen NOS.

Onderzoeksjournalisten van Investico rekenden uit dat rijke Nederlanders het meest profiteren van de lagere accijnzen. Ruim een derde van het belastingvoordeel komt bij de rijkste 20 procent terecht. Bij de armste 20 procent komt maar 7 procent van het voordeel terecht.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl