1. Ga naar het menu
  2. Ga naar de inhoud
EPA
NOS Sport

Leclerc begint GP van Monaco in een zetel, Verstappen heeft een bui nodig

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Hij voelde geen druk en geen stress, zei hij de hele week tegen iedereen die het wilde horen. En het bleken geen loze woorden.

Charles Leclerc liet zich niet van de wijs brengen door alle aandacht, verplichte nummers en hectiek die onlosmakelijk met een thuisrace verbonden zijn. Stoïcijns en zelfverzekerd dirigeerde hij zijn Ferrari naar de eerste startplek. WK-leider Max Verstappen stelde teleur en staat vierde op de startopstelling.

Op het circuit waarop hij nog nooit de finish haalde, kan Leclerc de eerste Monegask worden die de legendarische stratenrace in het prinsdom op zijn naam schrijft. "Ik ben dolblij. We moeten een vlekkeloos weekend neerzetten en dat gaat tot nu toe goed."

Zorgen dat het net als bij al zijn voorgaande edities misgaat, heeft hij niet. "Ik ben niet bijgelovig en denk niet aan het verleden. 2021 is best lang geleden. De auto voelt goed. Ik ging in de kwalificatie vol aan de bak en ben op mijn gemak. Nu moeten we het afmaken."

Vleugels op zaterdag

Verstappens voornaamste belager in de titelstrijd heeft dit seizoen vleugels op zaterdag. Monaco is al Leclercs vijfde poleposition van dit jaar. Het gat naar de rest van het veld was in Monte Carlo aanzienlijk, maar de Ferrari had nog een stuk sneller gekund.

"Het was op zich een prima rondje. Gewoon goed. Maar mijn laatste ronde was nog veel beter. Ik was bijna een halve seconde sneller, maar moest die ronde afbreken omdat Pérez en Sainz waren gespind", zei Leclerc na het uitstappen, met de adrenaline nog in zijn lijf. "Het was echt een ontzettend goed rondje. Dat wilde ik heel graag afmaken, dus daar baal ik toch van."

ANP
Een balende Max Verstappen na de kwalificatie

Ook Verstappen had er de pest in, en waarschijnlijk nog veel meer dan zijn rivaal. "We mikten op de tweede startplek en dat zat er ook echt in. In de trainingen ging het niet lekker. Ik had aan de voorkant weinig grip en de auto stuurde niet lekker in, maar na wat aanpassingen voelde hij in de kwalificatie een stuk beter."

"Sainz en Pérez waren hun tijd niet aan het verbeteren en ik wel, maar ik moest mijn beste ronde afbreken omdat er opeens twee auto's in de weg stonden", blikt Verstappen terug op de onrustige apotheose, veroorzaakt door een zich op een bocht verkijkende Pérez, die vervolgens werd aangetikt door de verraste Sainz.

Regenbui

Heel even donderde het aan boord van de RB18 van de Limburger. "Ja, dan vloek je wel even. Het is klote. Balen, want ik hoefde maar een fractie te winnen. Ach, je verandert er niks aan. Het is de chaos die bij Monaco hoort. En ik wist dat Ferrari hier sterk zou zijn, dus dat is niet zo verontrustend."

De wereldkampioen hoopt op een regenbui vanmiddag. "Dat is onze enige kans om iets uit te richten. Als het droog blijft, wordt het lastig. Je kunt hier met deze auto's niet zo goed volgen. Dan oververhit alles."

ANP
Max Verstappen in actie op het krappe stratencircuit van Monaco.

Opvallend is dat Verstappen het hele weekend al moeite heeft het tempo van teamgenoot Pérez bij te benen. "Sergio zit hier iets beter in zijn vel dan ik. Dat heeft met de afstelling van de auto te maken. Als de balans in de auto niet goed is, kan je de bochten niet aanvallen."

Ferrari en Red Bull Racing vullen respectievelijk de eerste en de tweede startrij en dat is illustratief. De acht andere teams kwamen er weer niet aan te pas.

Uit de woorden van Leclerc viel op te maken dat dat nog wel even zo blijft. De topteams laten volgens hem vaak niet eens het achterste van hun tong zien. "Red Bull en wij pushen niet tot het uiterste in Q1 en Q2 (de eerste kwalificatiesessies, red) omdat we zoveel sneller zijn dan de rest. We zijn dan aan het opladen voor de derde, beslissende sessie."

Déjà vu Sainz

Ook van dreigende regendruppels raakt Leclerc niet van zijn à propos. "Er is kans op een bui, maar als die komt heb ik ook vertrouwen. Natuurlijk wordt het dan tricky omdat je zomaar een muur kunt raken. Ik heb hier nooit in de regen gereden, maar ik ben er klaar voor. Deze auto is ook goed in dat soort omstandigheden. Dat hebben we op Imola al gemerkt. Met de vorige Ferrari was regen een stuk vervelender."

Getty
Een beteuterde Carlos Sainz nadat hij met zijn Ferrari op de Red Bull van Sergio Pérez is gebotst

De teamgenoten van Verstappen en Leclerc speelden de hoofdrol in de apotheose van de kwalificatie. Pérez verloor de controle over zijn RB18 in de bocht op weg naar de tunnel. "Ontzettend zonde. Ik kon sneller en wilde tijd winnen, maar ging te snel op het gas en de achterband had weinig grip." Sainz probeerde de Mexicaan nog te ontwijken, maar slaagde daar niet in.

Voor Sainz was sprake van een heuse déjà vu. "Elk jaar als ik hier de beslissende snelle ronde wil neerzetten, crasht er iemand voor mijn neus. Het mooiste moment van het Monaco-weekend wordt me steeds ontnomen. Ik probeerde nog te remmen, maar het gebeurde in een blinde bocht en dan heb je geen idee wie waar is gespind."

De rode eerste startrij spoelt de kater van de Spanjaard weg. "Deze 1-2 is een geweldig teamresultaat en het ziet er goed uit. De auto is snel en ik ben op dit circuit altijd competitief. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Ook als het regent."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl