Het zijn barre tijden voor het boekenvak. Boekenketen Selexyz maakte deze week bekend ruim veertig mensen te moeten ontslaan, meer dan tien procent van het personeel. De Boekenweek deed het voor de derde jaar op rij minder dan de voorgaande. En ten opzichte van de eerste helft van 2010 werden er 4,3 procent minder bestsellers verkocht, een ontwikkeling die al enkele jaren aan de gang is.

"Ik denk dat behoorlijk wat boekhandels en uitgeverijen moeten gaan sluiten", vreest Hans Janssen van Unieboek/Het Spectrum. "Er zijn er te veel."

"Het hele boekvak zit nog in de ivoren toren. Ze denken dat wij een aparte branche zijn die minder gevoelig is voor economische malaise. We gaan te weinig achter de klanten aan."

Ouderwets deurbelletje

Oscar van Gelderen van uitgever Lebowski vindt ook dat zijn collega's meer moeten doen. "De meeste uitgevers zijn luie donders en ik vind het helemaal niet erg als die verdwijnen. Je kunt als boekhandelaar niet met zo'n klingelend deurbelletje denken dat mensen nog binnenkomen, dat stoot zo af."

"Het idee dat een goed boek vanzelf zijn publiek verdient, is onzin. Je moet als uitgever communiceren, veel herrie maken. We leven niet meer in het stenentijdperk. Met sociale media kun je heel direct met je lezers communiceren. De meeste uitgevers communiceren alleen met de boekhandels."

"We proberen de gordijnen dicht te houden", beaamt Janssen. "Af en toe kijken we even naar buiten en als het dan nog slecht is, houden we ze dicht."

Eind aan Boekenbal?

Janssen denkt dat het vak radicaal moet breken met het verleden. "We geven heel veel uit aan boekenballen, maar spaar dat geld en geef het uit aan een goede marketing. Alles wat we besteden aan overkoepelende organisaties en commissies moet worden besteed aan dagelijkse spots op radio en televisie."

"Het wordt er niet beter van als je aan de Herengracht bent gevestigd", vat directeur Boezeman van AW Bruna de hang naar traditie samen.

"Ik vind dat je evenementen over boeken juist niet in de boekhandels moet doen, maar op leuke plekken die laagdrempelig zijn", redeneert Van Gelderen. "Je kunt jonge mensen bereiken, maar het moet wel op hun manier. Niet adverteren dus in de NRC, want die lezen jongeren niet."

STER reclame