Een pakketbezorger van DHL ANP

Koeriersbedrijf DHL betaalt bezorgers met een flexcontract een deel van hun werkuren niet uit, terwijl dat wel zou moeten, meldt RTV Oost op basis van eigen onderzoek. Het gaat veelal om jongeren, die als bijbaan pakketten bezorgen. In een aantal gevallen gaat het om honderden euro's loon per maand die de jongeren niet krijgen, maar waar ze wel voor gewerkt hebben.

De bezorgers werken vanuit de vestiging in Oldenzaal en bezorgen in heel Twente. Bij de DHL-vestiging in Oldenzaal werken veel jongeren uit Hengelo en Enschede.

De regionale omroep baseert zich op contracten, de cao, gesprekken met bezorgers en een urenregistratie die de bezorgers een jaar lang hebben bijgehouden. Die blijkt te verschillen met de uren die DHL registreert en uitbetaalt. Inmiddels zijn bij RTV Oost tientallen reacties binnengekomen van mensen uit de rest van Nederland die dezelfde ervaring hebben.

Het gaat om de zogeheten 'inpakuren' die jongeren niet uitbetaald krijgen. Bezorgers moeten van DHL zelf hun bus inpakken voordat ze een rit starten. Het inpakken en registreren kost al snel een uur volgens de medewerkers. Pas als de rit gestart wordt, start ook de teller van de werkuren.

'Gewoon uitbetalen'

Volgens Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam, die alle gegevens heeft ingezien, is de werkwijze van DHL onjuist.

"Deze uren moet het bedrijf gewoon uitbetalen. Arbeidstijd gaat in op het moment dat je ondergeschikt bent aan de werkgever, daar is hier duidelijk sprake van. Naast dat de bezorgers zich op een bepaald tijdstip moeten melden, is het inpakken natuurlijk ook gewoon werk."

Storing en bussen

De bezorgers krijgen ook niet doorbetaald als er een storing bij DHL optreedt, meldt RTV Oost. Ze kunnen op dat moment niets doen, maar moeten wel aanwezig zijn. "Tijdens het inpakken van de bus scannen wij alle pakketten. Als er een storing is, kan dat niet. We zitten dan soms bijna twee uur te wachten voordat we op pad kunnen. Dan ben je al bij het depot en kan je niet weg, maar worden we ook niet uitbetaald", zegt een medewerker tegen de regionale omroep.

Een ander probleem dat volgens de bezorgers regelmatig voorkomt, is dat er geen bussen beschikbaar zijn. "Als je een avonddienst hebt, moet je je om 17.00 uur melden bij het depot. Regelmatig komt het voor dat de bussen van de middagdienst nog niet terug zijn. Je moet dan op het depot blijven wachten tot een bus terug is. Ook die tijd krijg je niet vergoed. De teller begint pas te lopen als we gaan rijden."

'We schrikken'

DHL laat in een reactie aan RTV Oost weten zich niet te herkennen in de verhalen van de bezorgers. "We schrikken hiervan, dit mag niet voorkomen. Maar voor ons is deze situatie ondenkbaar. Bezorgers moeten zich melden bij een leidinggevende als dit dan toch misgaat", laten woordvoerders van DHL weten.

"Inpakuren zouden gewoon uitbetaald moeten worden. Als er iets misgaat door een storing of een vrachtwagen die er nog niet is, moet de leidinggevende van de locatie handmatig uren toevoegen aan de loonstrook. Dat het inpakken van pakketten niet wordt meegerekend bij het uurloon, is onzin."

STER reclame