Arnhemse nieuwbouwwijken krijgen oplaadpunten verstopt in lantaarnpalen
Door de toename van elektrische auto's zijn er steeds meer oplaadpunten nodig, maar de ruimte voor laadpalen op straat is schaars. In Arnhem is daar iets op bedacht: laadlantaarns. Dat zijn oplaadpunten verwerkt in lantaarnpalen. De gemeente wil voortaan bij alle nieuwbouwprojecten zulke laadlantaarns aanleggen, als eerste stad in Nederland.
Opladen via een lantaarnpaal ziet er zo uit:
Bij iedere parkeerplaats kan zo'n laadlantaarn, voorzien van twee laadpunten, worden geplaatst. Het gaat aanvankelijk om 150 lantaarnpalen, wat dus neerkomt op 300 laadpunten. "Dat is een eerste stap, later volgen bestaande wijken", zegt de Arnhemse wethouder Bouwkamp.
Zo'n parkeerplaats is niet exclusief voor elektrische auto's, zoals nu vaak het geval is, verzekert de wethouder. "Er zijn namelijk voortaan voldoende laadpunten beschikbaar, dus ook niet-elektrische auto's kunnen op zo'n parkeerplaats parkeren."
Gemeente onvoldoende voorbereid
Roland Ferwerda van het Nationaal Kennisplatform Kennisinfrastructuur noemt het Arnhemse plan "een mooie stap voorwaarts". "In andere steden wordt hier ook aan gewerkt, maar daar blijft het vooralsnog bij experimenten. In Arnhem wordt zoiets voor het eerst op grote schaal uitgerold."
Volgens Ferwerda denken gemeenten onvoldoende na over een toekomstbestendige inrichting van woonwijken. "De toekomst is elektrisch. Als je er nu geen werk van maakt, moet je over een paar jaar de weg openbreken. Maar veel gemeenten hebben er niet het geld en personeel voor."
Uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat er zo'n 325.000 elektrische auto's in Nederland rondrijden. Van alle nieuw verkochte auto's is ongeveer 30 procent elektrisch. Er zijn bijna 80.000 (deels) openbare laadpunten in Nederland. Volgens de RVO heeft Nederland de hoogste laadpuntdichtheid ter wereld.