Het Gouden Kalf, icoon van het Nederlands Film Festival, op de Neude in Utrecht ANP

Vorig jaar waren de filmliefhebbers grotendeels veroordeeld tot online-vertoningen, maar vanavond gaat het Nederland Film Festival weer echt van start - nog wel op anderhalve meter. Intussen heeft de coronacrisis ook in de filmwereld zijn sporen nagelaten. Hoe staat de sector ervoor?

Pieter Kuijpers, mederegisseur en producent van de miniserie The Spectacular die op het NFF in première gaat, ondervond de nodige gevolgen van de crisis. Allereerst was er het drama dat de bioscopen dichtgingen waardoor er geen geld verdiend meer kon worden. "Gelukkig is er ontzettend snel geschakeld door het Filmfonds het het ministerie van OCW. We kregen extra geld zodat we iedereen konden doorbetalen."

Daarnaast zorgde covid-19 voor veel praktische problemen. De opnames van de serie moesten eerst worden uitgesteld. Toen er eenmaal een coronaprotocol lag voor de filmsector was het weliswaar weer mogelijk om te draaien, maar wel met allerlei beperkingen. "Hele scènes moesten worden omgeschreven", herinnert Kuijpers zich. "Want je kon niet meer met twintig man in een kleine ruimte, of in een bejaardenhuis filmen."

Trailer The Spectacular:

Wie meewerkte aan de serie moest zich voortdurend laten testen, maar dat was geen probleem volgens Kuijpers. "Iedereen werkte daaraan mee, want iedereen wil gezond blijven en werken."

Voor de serie zou de crew aanvankelijk ook door heel Europa gaan reizen. "Dat kon niet meer. Dus hebben we sets gebouwd in de studio. Dat is een ambacht dat in Nederland bijna is uitgestorven. Uiteindelijk is het wel gelukt en we zijn tevreden over het resultaat."

Visual effects

Ook Marc Warmerdam die als producer betrokken was bij Nr 10, de nieuwste film van zijn broer Alex die ook op het NFF in première gaat, kwam voor uitdagingen te staan. "We hadden het geluk dat we net klaar waren met draaien toen de pandemie uitbrak, dus we dachten dat weer er niet veel last van zouden hebben."

Dat was een misrekening: de nabewerking kostte door corona veel meer tijd. "De visual effects worden normaal gemaakt door een team van 20 man onder leiding van een supervisor. Je kunt direct meekijken. Nu zat iedereen thuis te werken en werd er steeds iets opgestuurd voor beoordeling, en dan moest je dat weer terugsturen. Veel omslachtiger." Daardoor liep de film alsnog vertraging op, maar veel maakte dat niet uit, zegt Warmerdam. "De bioscopen waren toch dicht."

Trailer Nr. 10:

De coronacrisis was vooral voor crewleden zoals cameramensen, grimeurs en mensen van de belichting zwaar, denkt Ate de Jong, (producer van The Discovery of Heaven en regisseur van Het Bombardement). "Scenarioschrijvers en regisseurs zoals ik konden wel doorwerken, of in ieder geval plannen maken."

Nu de bioscopen weer open zijn en straks nog meer bezoekers mogen toelaten als de anderhalve meter-regel wordt losgelaten, kunnen al die plannen van de plank. Dat zal voor een stortvloed aan subsidieaanvragen zorgen en de competitie om geld van het Filmfonds zal misschien nog wel zwaarder zijn dan anders, verwachten de drie filmmakers. De Jong: "Het Filmfonds was tijdens de coronacrisis wat makkelijker bij de besluitvorming, dat was heel bevrijdend. Laten we hopen dat het zo blijft."

Voor filmmakers die buiten de boot vallen hoeft het echter niet meteen einde verhaal te zijn, benadrukt Marc Warmerdam. Want juist door corona zijn er ook meer steeds mogelijkheden buiten de bioscoop. "Corona heeft voor een versnelling gezorgd bij de ontwikkeling van Netflix en andere platforms. Sommige films komen niet eens meer in de bioscoop, en er zijn ook steeds betere afspraken met die platforms. Dus dat kan soms een plan B zijn."

STER reclame