Uitzicht vanuit een hotelkamer op een leeg kruispunt in Tokio: voor de middenstand is er tijdens de Spelen weinig te verdienen PA Images / Alamy

Terwijl Japanse sporters het met dertien gouden medaille bovengemiddeld goed doen op de Olympische Spelen, gaat het goud aan de neus van ondernemers in Tokio voorbij. In aanloop naar de Spelen werd ze beloofd dat ze veel zouden kunnen verdienen rond het evenement, maar de praktijk is anders.

Japan rekende voor dit jaar op 40 miljoen toeristen. Daar komt weinig van terecht. Toeristen zijn vanwege de coronacrisis voorlopig niet welkom en het is de vraag of ze maanden na het toernooi nog aan Japan denken bij het maken van vakantieplannen.

Hoe anders was het bij de vorige Zomerspelen die Japan organiseerde, in 1964. Het was het eerste toernooi dat live via de satelliet wereldwijd werd uitgezonden. Het was ook een kans voor het land om zich bijna twintig jaar na de Tweede Wereldoorlog op een nieuwe manier aan de wereld te tonen. In de jaren erna nam het aantal toeristen sterk toe.

Nu overheerst de coronacrisis in de berichtgeving rond de Spelen en zijn er vooral lege stadions te zien.

'Bijna alles geannuleerd'

Michio Yunoki van restaurant, bar en hostel Little Japan had het zich heel anders voorgesteld. Normaal is hij tot laat open, nu moet hij vanwege de noodtoestand delen van de dag dicht. "Onze inkomsten zijn sinds de coronacrisis drastisch teruggelopen", zegt hij. "Bijna alle reserveringen werden geannuleerd."

Ook mag hij geen alcohol verkopen. Dat is een van de coronamaatregelen. "We hadden 60 verschillende soorten sake vanuit heel Japan, maar dat is nu een stuk minder geworden. We voegen voorlopig geen nieuwe flessen toe."

NOS

De Nederlandse Hana van café Lighthouse Kokubunji had verwacht dat dit de drukste maand ooit voor haar zou zijn. In het café komen veel mensen van buiten Japan en ook inwoners van Tokio.

"De tv staat hier aan met de Olympische Spelen erop, maar het is niet druk. Je mag geen alcohol verkopen en moet om 20.00 uur sluiten. Dan moeten veel evenementen nog beginnen. Het is enorm balen. Ik had niet verwacht dat de coronacrisis zo lang door zou gaan."

Ze had een ruimte gekocht in de buurt om te verhuren aan toeristen tijdens de Spelen. "Dat moest een bed en breakfast voor Nederlander worden, een Orange House, maar daar is zonder toeristen weinig van terechtgekomen."

NOS

De Japanse overheid heeft een steunprogramma voor bedrijven die zeggen zich aan de maatregelen te houden. Hana heeft bij de deur een regenbooglogo, het teken dat je coronaleader bent. "Als je die buiten hebt hangen, wil dat zeggen dat je alle regels volgt. Je controleert de temperatuur van gasten en draagt mondkapjes etc. Je krijgt dan 40.000 yen (ruim 300 euro) per dag aan steun van de overheid."

Olympisch glas niet gewild

De Japanse Chisato Kumakura verkoopt glas waarin op Japanse stijl patronen zijn gegraveerd. Ze zou ook het logo van Tokio 2020 in het glas graveren, wat vervolgens over de hele wereld zou worden gepromoot. "Dat ging niet door", vertelt Kumakura.

Ze probeert nu via online verkoop een deel van de klap op te vangen, maar dat gaat moeizaam. "Dat is moeilijker omdat veel klanten ons product graag eerst zelf willen zien. Het aantal klanten dat naar de winkel komt, ligt ook lager", zegt Kumakura.

NOS

De Japanse economie als geheel lijdt ook onder de coronamaatregelen. Inwoners geven minder geld uit, bijvoorbeeld in cafés, restaurants en in de karaokebarren. Die laatste zijn vanwege de noodtoestand grotendeels gesloten.

In het eerste kwartaal kromp de economie met 1,3 procent. De Japanse overheid verwacht later dit jaar enig herstel.

STER reclame