ANP

Unilever verkoopt meer ijsjes in Spanje en Italië, nu de horeca daar weer open is. Tegelijkertijd wordt in Europa minder ijs gegeten en worden er minder hygiëneproducten verkocht dan vorig jaar, op het hoogtepunt van coronamaatregelen en lockdowns. De totale omzet van Unilever in het tweede kwartaal komt uit op 13,5 miljard euro, een toename van 1,2 procent in vergelijking met het jaar ervoor.

Wereldwijd beïnvloedden lockdowns en maatregelen tegen het coronavirus het dagelijks leven, en daarmee ook de verkoopcijfers van het voedingsmiddelen- en zeepconcern. In India leidden nieuwe corona-maatregelen tot minder omzet dan vorig jaar.

Ook in Noord-Amerika en Europa daalden de verkoopcijfers: een jaar geleden was de vraag naar voedingsmiddelen en hygiëneproducten, zoals schoonmaakmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten, groter. In China daarentegen gaat het nu weer beter.

Sterke groei online

Bestuursvoorzitter Alan Jope spreekt van "een sterk begin van het jaar". Naast de ijsverkopen in Zuid-Europa zag Unilever wereldwijd ook de verkoop van luxe beautyproducten toenemen. Online namen de verkopen in de eerste helft van dit jaar sterk toe, met 50 procent. Daarmee was e-commerce goed voor 11 procent van de totale verkoop.

STER reclame