Talpa-oprichter John de Mol ANP

RTL Nederland en Talpa Network gaan fuseren. Dat hebben de mediabedrijven aan het begin van de avond nabeurs bekendgemaakt. De Europese Commissie en de Autoriteit Consument en Markt moeten de fusie nog wel goedkeuren. De twee bedrijven hopen in de eerste helft van volgend jaar te horen of ze hun activiteiten samen mogen voegen.

Het nieuwe concern zal worden geleid door RTL-topman Sven Sauvé. Talpa-oprichter John de Mol blijft aandeelhouder en richt zich op het bedenken en ontwikkelen van nieuwe formats. RTL Nederland krijgt 70 procent van de aandelen, Talpa 30 procent.

Alle zenders van RTL en Talpa (onder meer SBS6) blijven voorlopig naast elkaar bestaan.

Videoland versterken

De samenwerking is in eerste instantie bedoeld om de toenemende concurrentie van buitenlandse techbedrijven het hoofd te bieden. "Amerikaanse en Chinese bedrijven veroveren de markt", zegt John de Mol. "Als we Nederlandse content overeind willen houden, dan moet dat op deze manier."

"We zijn tot elkaar veroordeeld", zegt John de Mol:

'We zijn tot elkaar veroordeeld'

Sauvé wijst erop dat de fusie belangrijk is om de streamingdienst Videoland te versterken. Talpa en RTL Nederland gaan investeren in Nederlandse producties, om sterk te staan tegenover grote internationale mediabedrijven die zich op Nederland gaan richten zoals streamingdienst HBO en Viaplay, dat onlangs de rechten kocht van de Formule 1 en de dartscompetitie PDC.

Adverteerders weghalen bij Google en Facebook

Verder denken de twee beoogde nieuwe partners samen sterker te staan tegenover Facebook en Google in de strijd om de adverteerders. Ze hopen hen aan te kunnen trekken met wat ze noemen "hun mooie merkenpalet". RTL Nederland neemt in de fusie onder meer de zenders RTL 4, RTL5 en RTL7 mee en de streamingdienst Videoland. Talpa omvat onder andere SBS6, Veronica, Net5, radio 538 en Sky Radio.

Het is overigens de vraag of de mededingingsautoriteit zomaar instemt met de fusieplannen of aanpassingen eist. Het zou kunnen dat onderdelen, zoals televisiezenders, verkocht moeten worden om goedkeuring te krijgen.

Als de fusie niet door kan gaan, staat Nederland een "enorme verschraling van het medialandschap" te wachten, zegt De Mol. Hij verwacht overigens geen problemen met de goedkeuring. In de grote internationale veranderingen in het medialandschap is het samengaan van RTL Nederland en Talpa Network "een druppel in de oceaan".

Bij RTL Nederland werken 800 mensen in vaste dienst, bij Talpa 1200. Het is nog onduidelijk of er banen op de tocht komen te staan door het samengaan. Ook is er nog geen naam bekend voor het nieuw te vormen bedrijf.

STER reclame