Berging van de Uk-171 Omroep Flevoland

Er moet een breder onderzoek komen naar de veiligheid van de Nederlandse kottervloot. Dat adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het kapseizen van twee garnalenkotters in 2019 en 2020.

De raad adviseert om bij het goedkeuren van nieuwe viskotters meer aandacht te besteden aan de stabiliteit van de schepen. En dan met name op de momenten dat er aan één kant van het schip meer gewicht hangt dan aan de andere kant. "Dit asymmetrisch beladen vergroot het risico op kapseizen", staat in het rapport van de Onderzoeksraad.

'Lummetje'

Aanleiding voor het onderzoek is een ongeluk met de Urker viskotter UK-165 Lummetje in november 2019. De kotter kwam die nacht in stormachtig weer in de problemen voor de kust van Texel. Er werd een noodsignaal verstuurd en daarna begon een zoekactie. Nog diezelfde dag werd het schip op de bodem van de Noordzee aangetroffen. Een paar dagen later werden de lichamen van de twee bemanningsleden in de stuurhut gevonden.

Uit onderzoek bleek dat ten minste één van de twee netten van de kotter was blijven haken aan het wrak van een in de Tweede Wereldoorlog gezonken stoomschip. Bij pogingen van de twee vissers om de netten weer los te krijgen ging het mis. Er kwam te veel gewicht aan één kant te liggen waardoor het schip kapseisde.

Nog tijdens het onderzoek naar de UK-165, kapseisde in december vorig jaar de UK-171 Spes Salutis. De drie bemanningsleden konden deze keer wel worden gered.

De UK-165 Cor Niemantsverdriet

De twee gebeurtenissen maken volgens de Onderzoeksraad duidelijk dat het bij dit type schip gevaarlijk kan zijn als het schip 'asymmetrisch' is beladen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als aan de ene kant van de kotter wel een vistuig hangt en aan de andere zijde niet. Volgens de onderzoekers was het risico op kapseizen niet onbekend, maar het feit dat dit zo snel kan gebeuren wel.

De Raad vindt het risico zo groot, dat vorige maand al een tussentijdse waarschuwing is gegeven, terwijl het rapport vandaag pas is gepresenteerd.

In het rapport beveelt de raad de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan om breder onderzoek te verrichten, met als doel om de veiligheid van de hele kottervloot te vergroten. De raad hoopt op een "veiligheidswinst voor de gehele Nederlandse kottervloot".

De visserijsector heeft naar aanleiding van de waarschuwing in april direct stappen ondernomen. Zo zijn onder anderen eigenaren van viskotters geïnformeerd en wordt er gewerkt aan "structurele oplossingen" om het risico te verkleinen.

STER reclame