ANP

Na een dramatisch jaar heeft Shell de weg naar boven weer gevonden. Het bedrijf kon een winst van 4,7 miljard euro bijschrijven in de eerste drie maanden van dit jaar.

Daarbij werd het energiebedrijf onder meer geholpen door de verkoop van enkele onderdelen. Die leverde per saldo meer dan 1,1 miljard euro op.

De resultaten staan in groot contrast met vorig jaar. Toen draaide Shell in het eerste kwartaal nog een klein verlies, dat in de loop van het jaar alles bij elkaar optelde tot een recordverlies van bijna 18 miljard euro.

Transport en fabrieken draaien

Dat het nu beter gaat bij het bedrijf is te danken aan de aantrekkende economie. Waar fabrieken en transport vorig jaar nog tot stilstand kwamen en de vraag naar brandstoffen daalde, komen bedrijven en het verkeer nu weer op gang.

De olieprijs is inmiddels flink gestegen, waardoor Shell meer kon verdienen. Ook hield het bedrijf meer over aan de verkoop van chemische producten.

Meer olie oppompen

Nog een verschil met vorig jaar vormen de afspraken van de OPEC-landen en tijdelijke bondgenoten zoals Rusland over lagere olieproductie, bedoeld om de olieprijs te stutten en vooral op te drijven.

Olieprijs

Een conflict tussen de olielanden leidde begin vorig jaar er nog toe dat er juist veel olie opgepompt werd, terwijl de vraag laag was. De coronapandemie en de inzakkende economie kwam daar overheen wat leidde tot kelderende olieprijzen. Brent-olie zakte naar 20 dollar voor een vat.

Gaandeweg herstelde de economie en dus de vraag naar olie en dankzij de productiebeperkingen krabbelden de olieprijzen weer op. De ruwe olieprijs schommelt nu tussen de 60 en 70 dollar. Gezien het economisch herstel heeft de OPEC+ besloten om de olieproductie weer op te voeren. Per saldo valt er voor Shell weer meer te verdienen aan meer en duurdere ruwe olie. Een vuistregel is dat elke dollar olieprijsstijging Shell 500 miljoen dollar inkomsten oplevert.

Een onzekerheid bij de herstellende wereldeconomie daarbij is wel dat sommige landen op dit moment heel erg lijden onder het coronavirus. In India liggen de ziekenhuizen vol met besmette mensen en loopt het dodental snel op. Ook de economie wordt daardoor hard geraakt.

Brandstofprijzen

Shell pompt niet alleen olie op maar raffineert het ook tot smeeroliën voor de industrie en brandstoffen voor auto's, vrachtwagens, scheepvaart en luchtvaart. En daar wordt ook weer meer verdiend.

In het afgelopen coronajaar daalden de benzine- en dieselprijzen aan de pomp door de lagere olieprijs en doordat er veel minder gereden werd. Maar eind vorig jaar, in het zicht van vaccinaties en een herstellende economie en hogere olieprijzen, gingen de benzine- en dieselprijzen aan de pomp weer omhoog. De gemiddelde landelijke adviesprijs van een liter euro 95 hikt momenteel aan tegen de recordprijs van 1,895 euro, van oktober 2012. Goedkoper tanken zit er voorlopig niet in.

STER reclame