EPA

Twee extra sleepboten gaan vandaag helpen het gestrande vrachtschip in het Suezkanaal vlot te trekken. Een daarvan is het Nederlandse schip de Alp Guard, blijkt uit satellietdata van website Marine Traffic.

Op bevel van de Egyptische president Sisi worden voorbereidingen getroffen om een deel van de containers van het schip te halen. Dat meldt het hoofd van de Suez Canal Authority aan de Egyptische nieuwszender Extra News.

Als daadwerkelijk wordt overgaan tot lossen op locatie, wordt het schip lichter en makkelijker te verplaatsen. Maar experts vrezen een forse vertraging als een groot deel van de lading wordt gelost.

De 400 meter lange Ever Given blokkeert sinds dinsdagmorgen de voor de wereldhandel onmisbare zeeroute in Egypte. Bij hoogtij wordt opnieuw geprobeerd het schip weg te slepen. De lokale autoriteiten hopen dat de twee sleepboten de doorslag geven, maar waagden zich gisteren niet aan een voorspelling hoelang de crisis nog gaat duren.

'Cruciale dag'

Het plan is dat de extra sleepboten meehelpen de containerreus van zijn plek te duwen. Dat is mogelijk zodra er voldoende zand en slib is weggezogen van onder het schip. Maar de sterke getijdenbewegingen en harde wind maken het extra moeilijk.

"Vandaag wordt een cruciale dag", zegt een anonieme functionaris van de Suez Canal Authority tegen persbureau AP. "Het wordt bepalend voor de volgende stap, waarbij zeer waarschijnlijk minimaal een deel van de lading van het schip moet."

Aan boord van de Ever Given is ruimte voor 20.000 containers. Aangezien er twee verschillende groottes voor zulke containers zijn, valt niet met zekerheid te zeggen hoeveel er precies aan boord staan. Maar zulke schepen varen vrijwel altijd op volle capaciteit.

Gisteren werd een succesje geboekt door het roer en achterschip vrij te maken. Het schip kwam vervolgens even iets in beweging, maar liep daarna weer vast.

De kanaalautoriteit maakte op een persconferentie bekend dat ruim 320 vrachtschepen in de file staan voor het kanaal. Waardoor de Ever Given is vastgelopen, is nog onduidelijk. De autoriteit sluit een menselijke fout of technische oorzaak niet uit. De harde wind heeft sowieso een rol gespeeld, bleek uit voorlopig onderzoek.

Logistieke chaos op komst

Nederlandse rederijen en bedrijven vrezen voor een logistieke chaos zodra het kanaal weer vrij is voor vrachtverkeer. De toestroom van vrachtschepen wordt dan waarschijnlijk te groot voor havens om snel te kunnen verwerken.

STER reclame