AFP

De Consumentenbond heeft samen met andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen de Chinese video-app TikTok. De app zou gebruikers misleiden en kinderen onvoldoende bescherming bieden tegen ongepaste inhoud en reclames. Daartegen moeten toezichthouders optreden, vinden de organisaties.

De app waarmee je korte filmpjes kunt maken en delen, zou in strijd handelen met consumentenrechten. Zo zijn de organisaties het er niet mee eens dat TikTok de video's van gebruikers zonder vergoeding hergebruikt, verspreidt en reproduceert. Ze hebben een klacht ingediend bij de Europese Commissie.

Billboards

Zo worden kinderen misbruikt als billboards, stelt Gerard Spierenburg, van de Consumentenbond in het NOS Radio 1 Journaal. "Populaire influencers dagen jongeren uit om content te creëren rondom specifieke producten. Voor de gebruikers, vaak kinderen, is het niet duidelijk dat dit een commercieel doel dient, bedoeld om te adverteren."

Ook is het niet duidelijk welke gegevens precies worden verzameld en op welke manier ze worden verwerkt, vinden de consumentenbonden.

NOS Stories zocht uit hoeveel gegevens TikTok van gebruikers verzamelt:

Daarnaast zou TikTok kinderen en tieners te weinig beschermen tegen verborgen advertenties en mogelijk schadelijke inhoud van video's. "Er staan filmpjes van dubieuze aard op, waartegen je kinderen wilt beschermen", zegt Spierenburg. Hoewel de leeftijdsgrens 13 jaar is, gebruiken volgens hem ook veel jongere kinderen de app.

De consumentenorganisaties willen dat de Europese Commissie en toezichthouders op gaan treden. Aan de actie doen organisaties mee uit onder meer België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland en Noorwegen.

'Ongelooflijk serieus'

In een reactie laat TikTok weten het beschermen van kinderen die actief zijn op het platform "ongelooflijk serieus" te nemen. Het bedrijf benoemt daarbij ook een aantal maatregelen die het in dit kader heeft genomen. Zo staan alle accounts van gebruikers jonger dan 16 standaard op 'Privé' en het biedt in de app een samenvatting van het privacybeleid aan, gericht op tieners.

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt het signaal van de consumentenorganisaties serieus te nemen. De Autoriteit Persoonsgegevens startte vorig jaar een onderzoek naar privacy van Nederlandse kinderen bij TikTok. Over de uitkomsten daarvan kan een woordvoerder nog niks zeggen.

De app is de afgelopen jaren enorm populair geworden, vooral onder tieners. 1,7 miljoen Nederlanders gebruiken TikTok; in de VS zijn dat er meer dan 100 miljoen.

STER reclame