Olietanker Bow Jubail in de haven van Rotterdam ANP

De Noorse kapitein van de olietanker die in 2018 in de Rotterdamse haven tegen een steiger aanvoer, heeft een boete van 1000 euro gekregen. Na de aanvaring lekte ruim 200 ton stookolie het water in. Het was de grootste milieuramp ooit voor de Rotterdamse haven, schrijft Rijnmond.

De Bow Jubail wilde op 23 juni 2018 aanleggen in de Derde Petroleumhaven in het Botlekgebied, toen de 62-jarige kapitein een stuurfout maakte. De Noor gaf de verkeerde orders: full to port in plaats van hard to starboard. "Bijna een beginnersfout", oordeelt de rechtbank in Dordrecht.

Bekijk in onderstaand filmpje beelden van het ongeluk:

Zeeschip lekt stookolie in Rotterdamse Botlek

Het Openbaar Ministerie eiste een boete van 12.000 euro voor de kapitein, die zelf niet bij de zaak aanwezig was. "Dit gaat over een tanker met enorme massa's en krachten. Dat weet je als kapitein en daarom eis ik ook een hogere boete dan bij een auto-ongeluk."

Volgens de rechter was de olielozing een onbedoeld bijeffect van de aanvaring en geen moedwillige actie. Ook valt de straf lager uit omdat de zaak zo lang op zich heeft laten wachten.

80 miljoen euro schade

Na de aanvaring verspreidde de olie zich over tientallen kilometers water. Kademuren, schepen, maar ook honderden zwanen raakten besmeurd. De meeste zwanen overleefden de ramp dankzij de hulp van veel vrijwilligers.

De gehele schoonmaakoperatie van de olieramp wordt door het Havenbedrijf geschat op 80 miljoen euro. Ze stelt de Saoedische eigenaar National Chemical Carriers (NCC) daarvoor aansprakelijk. Die zaak loopt nu bij de Hoge Raad.

STER reclame