Facebook werk volgens Amerikaanse media al aan een Clubhouse-kloon

‘Facebook werkt aan Clubhouse-kloon, wereldwijd 6 miljoen installaties’

De wereldwijd groeiende aandacht voor audio-app Clubhouse is ook aan Facebook niet voorbijgegaan. Topman Mark Zuckerberg was vorige week al even te vinden in de app, wat een teken is dat hij interesse heeft voor het fenomeen. Volgens bronnen van The New York Times en persbureau Bloomberg werkt Facebook zelfs al aan een concurrent.

De elf maanden oude socialemedia-app Clubhouse wint de laatste weken sterk aan populariteit. Volgens marktonderzoeker Sensor Tower is de app nu wereldwijd ruim 6 miljoen keer geïnstalleerd, waarvan 35.000 keer in Nederland. De app staat op nummer vier in de Nederlandse App Store-hitlijst. De app is ondanks de groei wel nog altijd invite-only; je moet door een gebruiker van de app worden uitgenodigd.

Ook in China was de app populair, onder meer om over politiek gevoelige onderwerpen te praten. Volgens de Financial Times werden er zelfs uitnodigingen online verkocht. Maar maandag werd de toegang tot de app in China afgesloten.

Meepraten in virtuele kamers

Het idee van Clubhouse is dat je elkaar in virtuele kamers (in de app rooms genoemd) ontmoet en over allerlei onderwerpen kunt praten. De app onderscheidt zich doordat het alleen draait om audio, de gesprekken verdwijnen na afloop. De app heeft direct ook al te maken met uitdagingen: Clubhouse krijgt het verwijt dat het de gesprekken onvoldoende modereert om bijvoorbeeld haatzaaien tegen te gaan.

Het concept lijkt dus ook Facebook-topman Zuckerberg aan te spreken. Volgens de bronnen hebben leidinggevenden binnen het sociale netwerk medewerkers opdracht gegeven om met ideeën te komen waarmee het bedrijf met Clubhouse kan gaan concurreren.

Volgens Bloomberg is een van de opties die besproken worden het opnemen van een gespreksfunctie in Messenger. Het zou ook kunnen dat Facebook uiteindelijk met een losse app komt, al werkte dat in het verleden vaak niet zo goed. Een woordvoerder van Facebook zegt tegen Bloomberg dat het bedrijf "al jaren mensen met elkaar verbindt door middel van audio en video en altijd nieuwe manieren zoekt om deze ervaring te verbeteren".

Van Twitter is al langer bekend dat het aan een Clubhouse-rivaal werkt: Spaces. De functie bevindt zich momenteel in de testfase.

Opkomende apps in de gaten

Facebook staat erom bekend nieuw opkomende apps scherp in de gaten te houden. Een beroemd voorbeeld is Instagram, dat in 2012 bezig was met een snelle groei en vervolgens werd gekocht door Facebook. Later probeerde Zuckerberg ook Snapchat te kopen, maar dat lukte niet.

Toen besloot de topman van 's werelds grootste sociale netwerk de verdwijnende berichtenfunctie - Stories - te kopiëren naar Instagram. Dit werd een succes.

Het is niet uitgesloten dat het bedrijf gaat proberen om Clubhouse te kopen. Een belangrijke investeerder achter Clubhouse heeft ook warme banden met Facebook. Tegelijkertijd is het de vraag of Facebook dit durft, toezichthouder FTC vindt dat het platform te machtig is en wil dat het Instagram en WhatsApp afstoot.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl