ANP

De NS rijdt morgen opnieuw met een aangepaste dienstregeling vanwege het winterweer. Er zullen vooral sprinters rijden. Slechts op enkele trajecten worden intercity's ingezet. Dat zullen er iets meer zijn dan vandaag, maar de NS kan nog niet zeggen op welke trajecten ze zullen rijden.

De NS zegt met de maatregel reizigers "zo betrouwbaar mogelijk op hun bestemmingen te kunnen brengen". Toch moeten reizigers rekening houden met onverhoopte uitval, waarschuwt een woordvoerder.

NS roept reizigers op alleen de trein te pakken als het strikt noodzakelijk is en kort voor vertrek de reisplanner te gebruiken, omdat soms pas kort voor vertrektijd bekend kan zijn welke trein wel of niet rijdt.

De afgelopen dagen klinkt er kritiek op de worsteling van NS en spoorbeheerder ProRail met het winterweer. Mensen storen zich vooral aan de overvolle treinen. NS zegt zijn uiterste best te doen zo veel mogelijk treinen te laten rijden, maar benadrukt wel dat "het ook veilig moet kunnen".

IJsblokken tussen de wissels

De treinen hebben vanwege de vrieskou en vocht intensiever onderhoud nodig, waardoor er veel minder treinen beschikbaar zijn, aldus NS. Ook is het lastig om langere treinen in te zetten, omdat opstelterreinen moeilijker kunnen worden bereikt als gevolg van wisselstoringen. Daarom wordt gekozen om vooral sprinterdiensten uit te voeren, zodat elk station bediend blijft.

ProRail vreest dat er de komende nachten "ijsblokken" ontstaan tussen de wissels, doordat sneeuw en ijs overdag smelten en 's nachts weer bevriezen. "Zulke blokken zijn niet met een bladblazer weg te blazen, maar moet je wegsmelten met een gasbrander en dat duurt langer."

De regionale treinvervoerders zeggen inmiddels weer grotendeels volgens de dienstregeling te rijden. Arriva bedient "behalve een enkele uitzondering" alle trein- en busdiensten. Hetzelfde geldt voor Blauwnet (Overijssel), Breng (regio Arnhem-Nijmegen) en Connexxion (Amersfoort-Ede-Wageningen).

STER reclame