Een Boeing 737 MAX van de Braziliaanse maatschappij Gol AFP

De Boeing 737 MAX mag in Europa weer vliegen. De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft daar toestemming voor gegeven.

Alle 737 MAX-toestellen werden bijna twee jaar geleden aan de grond gezet, na twee crashes in korte tijd. In Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden.

De vliegrampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, waardoor de neus van de toestellen naar beneden werd gedrukt. Er zijn nu technische verbeteringen doorgevoerd en piloten moeten een aanvullende training doen.

Mijlpaal

Volgens EASA-directeur Patrick Ky is er een mijlpaal bereikt. Het toestel is in alle onafhankelijkheid beoordeeld en is nu veilig, stelt hij: "We stelden moeilijke vragen totdat we antwoorden kregen en drongen aan op oplossingen die aan onze strenge veiligheidseisen voldeden."

Alle Europese piloten die op een 737 MAX-toestel gaan vliegen, moeten een eenmalige speciale training ondergaan, ook op een simulator, om ervoor te zorgen dat ze volledig vertrouwd zijn met het opnieuw ontworpen vliegtuig. Daardoor zal het nog wel even duren voordat het vliegtuig ook echt weer wordt ingezet in Europa.

Buiten Europa mocht in een aantal landen alweer met de 737 MAX worden gevlogen. In de VS mocht het toestel vorige maand weer de lucht in, nadat de Federal Aviation Administration de wijzigingen in het geautomatiseerde vluchtcontrolesysteem van de Boeing had goedgekeurd. Het vliegtuig is ook weer toegestaan door Brazilië en Canada.

Bekijk hier een terugblik op de crashes en de gevolgen voor Boeing:

Boeing door een diep dal na twee crashes met de 737 Max

STER reclame