EPA

De kapitein van het schip dat in 2019 ten noorden van de Waddeneilanden containers verloor, gaat vrijuit. Het Openbaar Ministerie (OM) zegt na onderzoek dat er geen sprake is van opzet of schuld.

De MSC Zoe verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 tijdens een storm 342 containers toen het ten noorden van Vlieland en Terschelling voer. Een deel van de containers kon worden geborgen, anderen sloegen stuk.

Plastic bolletjes

Op de eilanden en het vasteland spoelden krukjes, dekbedden, speelgoedauto's en andere spullen aan, en ook miljoenen kleine plastic bolletjes.

De rommel en de voor het milieu schadelijke bolletjes werden door vrijwilligers, vissers en defensiemedewerkers zo goed mogelijk opgeruimd. Het Rijk, gemeenten en natuurbeheerders dienden een schadeclaim van in totaal 3,35 miljoen euro in bij de MSC-rederij.

In eerste instantie werd gedacht dat de Zoe 277 containers verloor:

Hoe een containerschip zomaar 277 containers kan verliezen

Een strafrechtelijk onderzoek moest uitwijzen of de kapitein zich aan milieuverontreiniging had schuldig gemaakt of scheepvaartregels had overtreden.

Het OM heeft daar geen bewijs voor gevonden, onder meer omdat niet is vastgesteld waardoor de containers overboord konden slaan. Mogelijk heeft het schip de zeebodem geraakt, maar dat is niet genoeg om de kapitein te kunnen vervolgen. Hij heeft ook niet te hard of te zacht gevaren of een onverantwoorde koerswijziging gemaakt. De containers waren volgens de voorschriften vastgezet.

Gezien de weersomstandigheden had de kapitein beter een noordelijker route door dieper water kunnen nemen, maar hij overtrad geen scheepvaartverkeersregels door dichter langs de Waddeneilanden te varen.

STER reclame