Fabriek van PSA Peugeot Ciroën in Slowakije ANP

De fusie tussen autofabrikanten Fiat-Chrysler en PSA Peugeot gaat definitief door. Aandeelhouders hebben het samengaan goedgekeurd. Het fusiebedrijf gaat 'Stellantis' heten en wordt het vierde autoconcern ter wereld, na Volkswagen, Toyota en Renault-Nissan.

De fusiepartners kondigden eerder al aan het hoofdkantoor in Amsterdam te vestigen. Fiat-Chrysler is juridisch gezien nu al hier gevestigd. De Europese Commissie gaf vorige maand al toestemming voor de fusie.

Het nieuwe concern plaatst 14 merken onder één dak, waaronder Peugeot, Citroën, Fiat, Jeep, Dodge, Maserati en Alfa Romeo, stuk voor stuk namen die een bepalende rol hebben gespeeld in de auto-industrieën in Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten.

Maar het is vrijwel zeker dat niet alle merken zullen blijven bestaan. De auto-industrie lijdt onder de coronapandemie en heeft grote investeringen nodig om de overgang naar elektrische auto's te realiseren. PSA zei vorige week dat het na het definitief rondkomen van de fusie zou laten weten welke merken zullen blijven bestaan.

Het fusiebedrijf kan 8,7 miljoen auto's per jaar produceren. Het samengaan zou jaarlijks besparingen moeten opleveren van 5 miljard euro. Volgens analisten is dat geld hard nodig voor het ontwikkelen van elektrische aandrijflijnen. Op dat gebied heeft het nieuwe concern een achterstand ten opzichte van concurrenten als Volkswagen en Toyota.

STER reclame